Van de eerste race tot het volgende circuit
Door Nick Jonckheere, ontmoet met de titel “De Automobiel”.
Op initiatief van Baron Pierre de Crawhez was het Circuit des Ardennes van deze autorace op een gestloten circuit. De stad-tot-stad-races hadden hun gevaarlijkeheid bewezen door de talloze kruispunten en het onbeheersbare pubk, de neutralisatie in de steden, enz. Of circuitrace had ook het voordeel dat de deelnemers meerdere keren konden zien passeren… Nick Jonkheere benadrukte dit verhaal dat België op de wereldkaart van racecircuits zette. Het Circuit des Ardennes was in 1902 een groot succes. Het werd gelanceerd in 1907 en werd in Europa georganiseerd door een Europese fabrikant.
Baron de Crawhez was een pionier bij het winnen van zijn eerste race in België, Brussel-Spa, waarbij Panhard & Levassor “Devastation” creëerden. Pierre de Crawhez, lid van het Sportcomité van de Koninklijke Automobielclub van België, is de regio van de Ardennen voor de kleinste races van het land en de coureurs in de auto-industrie. In de lage bevolkingsdichtheid…
Op 1 juli 1902, om 5 uur ’s ochtends, vertrok Pierre de Crawhez voor het eerst om de ongeveer 500 km van de route af te leggen. Van de Engelse racer Jarrott schreef op: “De andere auto’s begonnen de besproken categorieën te bespreken, dat wil zeggen toerwagens met vier zitplaatsen, carren en racewagens. »

Grote favoriet was de organisator van Crawlez zelf, de route duidelijk uit zijn hoofd kende.
Een journalist merkte op: “hij snelt als een orkaan, in een onbeschrijfelijk pubk gerucht…” Na een paar ronden had hij de Raczinsky Cup al gewonnen (gemiddeld 100 km tot 121 km).
Toen er ongelukken gebeurden: Jenatzy (de Rode Duivel…) die zijn wielen brak, de Caters die de sloot en ging om achteloze toeschouwers te ontwijken en Théry die een koe aanreed…
In de laatste ronde kwam De Crawhez in botsing met de auto van Germain du Baron Coppée, die in de categorie “toeristen” reed en langzaam was. Een spectaculaire “crash” waarbij de auto werd gevernist, maar Crawhez werd bijgewoond door de installateur. Van ras werd uiteindelijk gewonnen door de Engelsman Charles Jarrott met Panhard.
In 1903 vond het racedrama Parijs-Madrid plaats toen de race werd verbroken en de lopers werden gepubliceerd, maar Crawhez ontmoette de maarschalken. Uiteindelijk zijn er priesters die hen parochianen en zij zijn degenen die willen weten wat je zoekt!
Het ras begon om 15.15 uur. Crawhez (en zijn Panhard Levassor-auto) waren in uitstekende staat. Wanneer rekening wordt gehouden met de Raczinsky Cup is het ras van Crawhez gefokt en gefokt door Girardot (CVG) en De Brou (De Dietrich).
Wat nieuw was in 1904 was ’teer’, een duur maar effectief middel om te stabiliseren en te voorkomen.
Van nu af aan plaatst de internationale wereld Fletcher in Terry in Mercedes, Bianchi in Girling in Wolseley, Mayhew in Napier in Lancia in Fiat. Er waren slechts twee Belgische chauffeurs: Hauvast en Jenatzy, beiden op Pipe.
Voor de hoofdrace (tomdat je neet mag vergeten dat er die waren voor lichte auto’s, motorfietsen, enz.) waren de winnaars Heath, gevolgd door Clément en Rigolly. De twee Belgen moeten vanwege mechanische problemen stoppen.
De lijst met inzendingen in 1905 werd vernietigd: Mercedes, Fiat, CGV, Napier, Wolseley, Hotchkiss, Daracq, Panhard Lesvassor, De Dietrich, … Maar er waren veel afvalligheden waardoor het aantal grote auto’s beperkt bleef tot 13. Maar onder hen waren Hemery en Wagner op Darracq, Gabriel, Duray, Rougier, Jenatzy en de Caters op Mercedes, Fabry op Itala, Teste, Heath, Tart en Le Blon op Panhard.
Hemery kwam als winnaar uit de bus en profiteerde vooral van een uitstekende verhouding van 80 pk/750 kg.
In 1906 werd over meer dan 100 jaar de Gordon Bennett Cup gelanceerd en in 1906 werd de Le Mans de Prix de l’Automobile de France gehouden. Zei dat het al was gebeurd dat de fabrikanten waren gemobiliseerd.
Resultaat: het Circuit des Ardennes ging naar Duitsland in Frankrijk, onder de naam Panhard van Renault. Duray won met De Dietrich de race en dat was een triomf voor het merk want ook Rougier (3e), Gabriel (5e) en Sorel (7e) vlogen met De Dietrich!
In 1907 was het een ras van het Belgische merk: Minerva en Pipe. Hauvast en Jenatzy (beide op Pipe) meest opgegeven en het was de triomf van Minerva: de eerste drie plaatsen met Moore-Brabazon, Lee Guinness en Koolhoven.
Voor 1908 had De Crawhez een nieuwe formule bedacht (door 5 landen reizen om te eindigen op het conventionele circuit in de Ardennen).
Maar het stond al op het circuit waar de Spa was geïnstalleerd, en het ‘botsde’ met de datum van de Targa Florio, een nieuwe race op Sicilië.
Elk land wilde naakt zijn eigen race en iedereen nam de formule van het Circuit des Ardennes over: gesloten circuitweg…
In België is Spa-Francorchamps een prestigieuze bestemming voor wereldwijde innovatie van Pierre de Crawhez, beter bekend als het Circuit des Ardennes, en wij zijn er enthousiast over.