MG – Arnolt – 1953

MG -Arnolt – 1953

MG – Arnolt – 1953 een uiterst zeldzaam model op de Europese markt, er zijn nog maar weinig exemplaren over.                                                                                                        In 1952 raakte Stanley Arnolt in de ban van een coupé en een cabriolet die onthuld werden in Turijn door de Italiaanse carrosseriebouwer Bertone. Gebouwd op het chassis van de kleine MG TD, hun innovatieve belijningen waren het resultaat van de samenwerking tussen Giovanni Bertone, Nuccio Bertone en Franco Scaglione.

Arnolt onderhandelde een exclusiviteitscontract voor deze modellen. Het bedrijf Bertone verkeerde in financiële moeilijkheden en kon het zich niet veroorloven om zo’n meevaller te laten liggen. De Amerikaanse importeur was van plan om 200 exemplaren te bouwen: 100 coupés en 100 cabriolets. De chassis, uitgerust met de motoren uit de MG-fabriek in Abingdon, werden per boot naar Genua verscheept en vervolgens per vrachtwagen naar Turijn verzonden. De stalen carrosserie met aluminium deuren werd aan het chassis gelast en niet vastgeschroefd zoals bij MG.

De voertuigen werden vervolgens naar de Verenigde Staten verscheept en naar Chicago gebracht voor de eindassemblage. Het voertuig kon dus worden uitgerust met de optionele Borrani spaakwielen of een Motorola-radio. De Arnolt MG was uitgerust met de 1250cc XPAG motor die 54 pk vanuit de TD ontwikkelde, sommige exemplaren zouden als optie een Shorrock Supercharger krijgen. Helaas voldeed de productie niet aan de 200 geplande exemplaren omdat de MG-fabriek stopte met het leveren van het chassis. Uiteindelijk werden er tussen 1953 en 1954 in totaal 102 voertuigen geproduceerd: 67 coupés en 36 cabriolets.

Dit exemplaar is genummerd 315 en werd voor het eerst geregistreerd in 1953 in de Verenigde Staten. Het werd volledig gerestaureerd begin jaren 2000 toen het eigendom was van een Amerikaan die in Phoenix, Arizona woonde. De carrosserie werd opnieuw gespoten in de originele Old English White kleur en het interieur werd gerestaureerd in de originele Connolly Red kleur.

Onze Arnolt is begin jaren 2000 in Frankrijk geïmporteerd en is momenteel in goede algehele staat. Qua mechanica start voertuig met een kwartslag en is het zeer gemakkelijk te besturen. Een uiterst zeldzaam model op de Europese markt, er zijn tegenwoordig maar heel weinig exemplaren over. Met de Engelse mechanica en de Italiaanse stijl van de jaren 1950 heeft deze prachtige coupé alles om u te overtuigen. Volgens het Arnolt Register is dit voertuig niet in de originele kleur gespoten.

Dit exemplaar is genummerd 315 en werd voor het eerst geregistreerd in 1953 in de Verenigde Staten. Het werd volledig gerestaureerd begin jaren 2000 toen het eigendom was van een Amerikaan die in Phoenix, Arizona woonde. De carrosserie werd opnieuw gespoten English White en het interieur werd gerestaureerd in Connolly Red.

Onze Arnolt is begin jaren 2000 in Frankrijk geïmporteerd en is momenteel in goede algehele staat. Mechanisch start het voertuig meteen en is het zeer eenvoudig te bedienen. Een uiterst zeldzaam model op de Europese markt, er zijn nog maar weinig exemplaren over. Met de Engelse mechanica en de Italiaanse stijl van de jaren 1950 heeft deze prachtige coupé alles om u te overtuigen. Volgens het Arnolt Register werd dit voertuig oorspronkelijk geleverd in Larch Green met een bruin interieur.

  

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be