Het gebruik van ethanol-blended benzine in uw klassieke auto

Het gebruik van ethanol-blended benzine in uw klassieke auto

Categorie:Artikel|

Door Chris Bentley12/05/2023 – 17:00

Een wijziging van de Britse wetgeving  in september 2021, geïmplementeerd door het ministerie van Transport (DoT), leidde tot de introductie van ethanolgemengde benzine bij Britse tankstations. Benzine bestaat nu uit maximaal 10% ethanol.  Handpompen zijn voorzien van benzine E10 of E5 met het opgegeven octaangetal, meestal 95 voor loodvrij of 97 of hoger voor loodvrije ethanol gemengde benzine van super- of premiumkwaliteit. 

PumpsAfbeelding met dank aan de RAC-website

Maar wist u dat MGOC Spares al ruim voor deze datum E10-conforme brandstofsysteemcomponenten levert?  In feite zijn al onze slangen, brandstoftanks, brandstofpompen en carburateurcomponenten sinds januari 2012 E10-conform.

Zoals we kunnen verwachten, hebben de recente wijzigingen in ethanol gemengde benzine bij de brandstofpomp geleid tot aanzienlijke discussie onder eigenaren van klassieke voertuigen, dus voor uw zekerheid dachten we dat het nuttig zou kunnen zijn om wat informatie te delen om eigenaren te helpen enkele van de bijbehorende motorloop- en brandstoftoevoerproblemen te voorkomen die kunnen worden ondervonden.

Zijn onze brandstofslangen geschikt voor E10?

Het brandstofslangtype en de materiaalspecificatie zijn te vinden op de zijkant van onze brandstofslangen (behalve voor gevlochten brandstofslangen die dezelfde slangspecificatie hebben, maar worden afgedekt door de buitenste vlecht).  Voor betrouwbaarheid en consistentie hebben we kwaliteit E10-conforme Cohline-brandstofslang op voorraad die in Duitsland is vervaardigd van het type 2192 volgens DIN 73379-2a voor 1/4 “& 5/16” interne diameter, aangeboden in gevlochten of niet-gevlochten vorm.  Hoewel Cohline kan worden vertrouwd om te voldoen aan de aangegeven norm die op de zijkant van hun slangen is afgedrukt, is dit niet het geval voor alle brandstofslangen die kunnen worden afgedrukt met een geschikte testnorm die suggereert dat wordt voldaan aan E10 ethanol gemengde benzine, maar we zijn ons bewust van voorbeelden die voortijdig falen, waarbij slangen kraken of afbrokkelen en het brandstofsysteem verstoppen.  Naar onze mening is het in het belang van de eigenaar om te kiezen voor kwaliteitsmerk brandstofslangen van een vertrouwde leverancier.  Onze ervaring in de afgelopen 10+ jaar helpt onze voortdurende levering van onze brandstofslangen te versterken die consistent zijn in termen van kwaliteit en betrouwbaarheid; en voor uw zekerheid zijn we blij te kunnen zeggen dat we geen gedocumenteerde voortijdige storingen van onze E10-conforme slangen hebben sinds hun introductie.

Cohline Fuel HosesCohline brandstofslangen van het type 2192 volgens DIN 73379-2a

Welke problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van Ethanol Blended-Petrol voor de klassieke MG-eigenaar?

Ethanol gemengde benzine is niet geschikt voor oudere voertuigen, omdat de ethanolcomponent in het mengsel vocht absorbeert dat leidt tot corrosie, zuur wordt en verbrandt bij een lagere temperatuur dan benzine, waardoor niet-injectiemotoren heter worden.

Ethanol is hygroscopisch en trekt vocht uit de lucht aan. Water is oplosbaar met ethanol, maar mengt zich niet met benzine, dus na een paar weken valt het naar de bodem van de brandstoftank en neemt een deel van de ethanol mee – dit proces staat bekend als partiële fasescheiding. Dit leidt tot corrosie in het brandstofsysteem die kan worden gedetecteerd door met thee bevlekte brandstof in het brandstoffilter (indien aanwezig) of verstoppingen van roestresten in de brandstofpomp en / of brandstoftanks van de carburateur. Het effect van corrosie kan worden versneld door het vermogen van ethanol om zuur te worden bij contact met de lucht en een mild koolzuur te vormen met een PH van 5,6.  Problemen zijn niet alleen beperkt tot vermindering van de levensduur van het brandstoftoevoersysteem, maar bovendien kan de verzuring van de brandstof overmatige cilinderslijtage in de motor veroorzaken en bovendien kunnen voor injectieauto’s de injectoren en brandstofpomp voortijdig uitvallen.

fuel-pump.jpgGecorrodeerde brandstofpomp

Ingespoten auto’s kunnen hun brandstofmengsels onderweg aanpassen met behulp van sensoren om de massa lucht die de motor binnenkomt te controleren, evenals de hoeveelheid zuurstof in de uitlaat (voor auto’s vanaf 1992). De ECU gebruikt deze informatie om de brandstoftoevoer af te stemmen, zodat de lucht-brandstofverhouding precies goed is. Dit betekent dat de motorprestaties van auto’s met brandstofinjectie niet in dezelfde mate worden beïnvloed als niet-ingespoten auto’s, die een vaste brandstoftoevoer hebben en hun lucht-brandstofmengsel onderweg niet kunnen aanpassen.  Ethanolmoleculen bevatten zuurstofatomen, terwijl benzine dat niet doet. Dat is een deel van de reden waarom ethanol een lagere calorische energiewaarde heeft dan benzine. Een ander effect van de zuurstof uit ethanol is dat ethanol gemengde benzine de neiging heeft om te leiden tot magerder draaiende motoren dan die op benzine lopen, omdat er meer zuurstof beschikbaar is in het brandstof-luchtmengsel. In het geval van MG’s met carburateurs kan de motor dit niet compenseren door de inkomende luchtstroom te verminderen, wat resulteert in minder dan ideale verbrandingsomstandigheden in de motorcilinders.  Tenzij rijkere naalden in de carburateur worden geïnstalleerd om de magere brandstof als gevolg van het ethanolgehalte te compenseren, zal heter lopen worden aangetroffen.  Eigenaren van klassieke MG’s die ethanol blended benzine gebruiken in het Verenigd Koninkrijk kunnen verminderde prestaties ervaren, waardoor hogere toerentallen in lagere versnellingen nodig zijn voordat ze kruissnelheden bereiken, verhoogde temperaturen bij de temperatuurmeter, regelmatiger inschakelen van de elektrisch bediende ventilatoren (indien aanwezig), schoner uitziende bougie-elektroden en een lager brandstofverbruik.  De mate waarin deze problemen worden ervaren, hangt af van het feit of 95 E10 of Premium Unleaded E5 wordt gebruikt met E5 Premium Unleaded die beter presteert.

Over-heated-MGA.jpgMGA met hoge watertemperatuur en lage oliedruk

Welke Ethanol Blended-Petrol moet je gebruiken?  

Wist u dat de aanbevolen brandstof in het bestuurdershandboek voor klassieke MG’s 4-sterren benzine was met een Octaan van 98 jaar? Op basis hiervan moeten eigenaren van klassieke MG’s vullen met 97+ E5 (aangeduid als Super of Premium Unleaded) die momenteel tot 5% ethanol bevat met het octaan variërend van 97-99, afhankelijk van de leverancier, en niet 95 E10 (aangeduid als loodvrij) dat niet het vereiste octaan levert dat door de motor wordt vereist, wat resulteert in ondermaatse prestaties.  Het gebruik van Premium Unleaded E5 biedt verbeterde prestaties en betrouwbaarheid met een groter bereik, lagere bedrijfstemperaturen, langere opslag en minder corrosie-effecten in vergelijking met 95 E10.  Onze ervaring is dat de voordelen van het gebruik van 97+ E5 (Super of Premium Loodvrij) ruimschoots opwegen tegen de kostenbesparingen die worden gerealiseerd door te vullen met goedkopere 95 E10.  Niet te vergeten natuurlijk dat je MG je trots en vreugde is, dus waarom zou je het niet op het beste trakteren?!  Wist u dat Esso Synergy Supreme+ 99 momenteel   ethanolvrij is in sommige delen van het Verenigd Koninkrijk?

Filling up with Supreme+ 99Vul je klassieker elke keer met E5!

Hoe bescherm ik mijn motor en brandstofsysteem inclusief slangen tegen de schadelijke effecten van ethanol?

Eerst moet u controleren of uw brandstofslangen voldoen aan de E10-specificatie en of ze geen tekenen van scheuren of verslechtering vertonen.  Zoals we hierboven hebben beschreven, raden we u aan uw klassieke MG te vullen met Premium Loodvrije E5.  Voor extra gemoedsrust raden we aan een brandstofadditief toe te voegen; zoals Valvemaster Plus voor klassieke MG’s of Etha-Guard  voor MG’s   uit de vroege jaren 90 die zijn uitgerust met katalysatoren maar die niet voldoen aan E10.  Het gebruik van gespecialiseerde brandstofadditieven om de schadelijke effecten van ethanol gemengde benzine te bestrijden, zal de stabiliteit van de brandstof verder verlengen, de houdbaarheid / opslag verbeteren en de zuurgraad en corrosie in het brandstofsysteem verminderen. Bovendien bevatten Valvemaster Plus en Etha-Guard    beide een wrijvingsmodifier voor verbeterde verbranding, zuinigheid en prestaties.   Ga naar Classic Valvemaster  voor meer informatie. U kunt ook onze blog  over brandstofveranderingen in het VK bekijken en een video  maken over de voordelen van het gebruik van een kwaliteitsbrandstofadditief om u te beschermen tegen de nadelige effecten van ethanol binnen het brandstofsysteem van uw klasse MG’s.

valvemaster.jpgCastrol Classic Oils assortiment brandstofadditieven

Hoe zit het met mijn andere auto’s en motor?

Als u niet zeker weet of uw voertuig E10-benzine kan gebruiken, gaat u naar gov.uk  website waar u de compatibiliteit per voertuigfabrikant kunt controleren.

non-MG's.jpgClassic car show in Ickwell, Bedfordshire

Wat zijn de voordelen van het gebruik van E10 Blended Petrol?

We hebben allemaal onze rol te spelen bij het werken aan een lagere uitstoot van broeikasgassen (BKG). De Britse regering heeft zich gericht op   een netto-nul-decarbonisatiedoelstelling tegen 2050. Het ministerie van Transport (DoT) schat dat het gebruik van ethanol gemengde benzine de CO2-uitstoot in het VK met 750.000 ton zal verminderen, wat overeenkomt met het verwijderen van 350.000 auto’s van de weg (voor meer informatie zie rac.co.uk  ).  Op dit moment zijn we van mening dat de negatieve gevolgen voor het autorijden van klassieke voertuigen van de overstap naar ethanol gemengde benzine in het VK beheersbaar zijn als eigenaren de richtlijnen volgen (zie hierboven). 

Op dit moment zijn er geen geplande verhogingen van het ethanolgehalte in gemengde benzine, waarbij de DoT in januari 2025 een effectbeoordeling moet uitvoeren   .  De Britse regering heeft gezegd dat “een aantal voertuigen die niet zijn goedgekeurd voor gebruik met E10, evenals machines en andere benzine-aangedreven apparatuur, in de nabije toekomst in gebruik zullen blijven”. Het RAC schat dat er ongeveer 600.000 voertuigen op de Britse wegen zijn die niet compatibel zijn met E10, wat neerkomt op minder dan 2% van alle voertuigen op de Britse wegen vandaag.  De reden voor het handhaven van super/premium benzine op slechts 5% ethanolgehalte zal waarschijnlijk blijven bestaan, aangezien de verkoop van E5-brandstoffen slechts 5% van alle britse benzineverkopen vertegenwoordigt. Met een relatief lage vraag naar super-/premiumbrandstoffen, waarvan een groot deel zal worden gebruikt in klassieke voertuigen die slechts beperkte kilometers per jaar afleggen, zou een verhoging van het ethanolgehalte boven 5% in super-/premiumbrandstoffen waarschijnlijk slechts een minimale vermindering van de broeikasgassen opleveren en is het daarom onwaarschijnlijk dat dit zal gebeuren. 

Na meer dan 40 jaar MG-eigenaren te hebben ondersteund, zal MGOC Spares hier zijn om u te helpen zich aan te passen aan eventuele veranderingen, zodat u kunt blijven genieten van de sensatie van MG-autorijden in de toekomst.

Wie zijn MGOC Spares?

Bij MGOC Spare bieden we speciale onderdelen  en accessoires  voor klassieke MG-voertuigen, waaronder de MGB, Midget, MGC en nog veel meer.

Met duizenden producten op voorraad zijn wij uw one-stop-shop voor al uw oldtimerbehoeften. Onze schat aan expertise betekent dat u erop kunt vertrouwen dat wij het juiste onderdeel voor uw klassieke MG-voertuig vinden – wat het ook mag zijn.

Ondersteuning nodig bij het vinden van de juiste onderdelen voor uw MG? Neem vandaag nog contact met ons  op, we helpen je graag!

 HET VOLLEDIGE ARTIKEL MET ALLE WERKENDE LINKS KAN U NALEZEN VIA DEZE LINK: https://www.mgocspares.co.uk/blog/1216/using-ethanol-blended-petrol-in-your-classic-car

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be