Ontdek onze geschiedenis
Sinds de oprichting in 1920 heeft MG Motor een lange weg afgelegd en zijn er inmiddels een aantal mijlpalen in de geschiedenis te vinden.1920
1924
MG MORRIS GARAGES WORDT OPGERICHT
Cecil Kimber kwam in 1921 bij Morris Cars en werd in 1922 algemeen directeur van Morris. Hij begon met het produceren van zijn eigen getunede versies van Morris-auto’s om de verkoop te stimuleren. Deze auto’s kregen de naam van de plek waar ze werden verkocht, de Morris Garage. De eerste MG was de 14/28, gebaseerd op de Morris Oxford.
1929
EEN VERHUIZING NAAR ABINGDON
De toenemende populariteit van MG betekende dat het bedrijf al snel uit zijn oorspronkelijke faciliteiten groeide. MG zou uiteindelijk verhuizen naar een stad die synoniem werd met het merk, Abingdon on Thames. Abingdon zou de komende vijftig jaar gastheer zijn voor de MG-productie.1930 – 1949
1930
DE MG CAR CLUB WORDT GEBOREN
Op 12 oktober 1930 wordt de MG Car Club opgericht. 30 MG’s wonen een bijeenkomst bij in het Roebuck Hotel, vlak bij Stevenage. De club groeide snel en trok in 1933 meer dan 500 leden.
1931
DE EERSTE RECORDBREKER
MG EX120 ‘The Magic Midget’ zet een landsnelheidsrecord neer en is de eerste 750cc-auto die de 100 mijl per uur overschrijdt, met een snelheid van 103,13 mph
1933
MG WIN IN ITALIË
MG is het eerste niet-Italiaanse merk dat de Mille Miglia (1000 mijl) race in Italië wint. MG’s K3 Magnette won een klasse en MG’s plaats in de wereld van de motorsport was verstevigd.
1945
AMERIKA WORDT VERLIEFD OP MG Tijdens
de Tweede Wereldoorlog trokken duizenden Amerikaanse militairen naar Groot-Brittannië en Europa als onderdeel van de oorlogsinspanning. Tijdens hun tijd in het VK kwamen ze de MG T Type sportwagens tegen en velen namen ze mee naar Amerika. De Britse export zag enorme aantallen en de VS werd de belangrijkste exportmarkt van MG.1950 – 1959
1950
MGLIVE! IS GEBOREN
De eerste Silverstone International Race Meeting, vandaag de dag bekend als MGLive!, wordt gehouden. Het evenement wordt sindsdien elk jaar gehouden.
1952
DE BRITISH MOTOR CORPORATION WORDT OPGERICHT
Na de Tweede Wereldoorlog was er behoefte aan herstructurering in de Britse auto-industrie. Dit leidde ertoe dat MG werd opgenomen in één bedrijf, waartoe ook partners als Morris en Riley behoorden, naast rivalen als Austin en Wolseley.
1955
DE MGA De MGA
, misschien wel de mooiste auto met het MG-achthoek, kwam in 1955 op de markt. Oorspronkelijk werd hij aangedreven door een 1500cc-motor, maar in 1959 werd dit verhoogd naar 1600cc. Naast deze auto’s produceerde MG ook een Twin-cam-model, dat 106 pk produceerde. Er werden meer dan 100.000 MGA’s geproduceerd, waarvan er bijna 95.000 uit het VK werden geëxporteerd.
1957
RECORD BREAKERS
EX181, gebaseerd op de MGA, werd naar de Bonneville Salts flats gebracht toen MG terugkeerde naar de wereld van recordbrekende prestaties. De 1489cc motor ontwikkelde 290 pk en de legendarische coureur Sir Stirling Moss bracht de auto naar een ongelooflijke 245,64 mph.
1959
WEER EEN RECORDBREKER
MG keerde twee jaar terug naar het zout en vestigde meer records. De Amerikaanse coureur Phil Hill bracht de MG naar 254,91 mph. De vergrote 1506cc supercharged, twin cam motor, ontwikkelde meer dan 300 pk en is nog steeds de snelste MG ooit.1960 – 1979
1962
DE MGB
De bestverkochte MG aller tijden, de MGB roadster, kwam in 1962 op de markt. Het is waarschijnlijk de eerste moderne MG, aangezien het de eerste auto van het merk was die een monocoque constructie gebruikte, in plaats van een apart chassis zoals de MGA en andere. Net als de MGA daarvoor, zou het merendeel van de MGB’s naar de Verenigde Staten worden gestuurd. Hij bleef in productie tot 1980.
1965
DE MG BGT
De BGT kwam in 1965 op de markt, waardoor de MGB een echte ‘Grand Tourer’ werd. De nieuwe dakstyling kwam van het legendarische Italiaanse designhuis Pininfarina en combineerde de sportieve aantrekkingskracht van de B met de praktische bruikbaarheid van een hatchback.
1967
DE MGC EN MGC GT
De MGB bleek een groot succes voor MG en dit leidde tot de suggestie dat het bereik van de auto kon worden uitgebreid. De eerste poging daartoe was de creatie van de MGC. De C werd in zeer beperkte aantallen gebouwd, de productie stopte in 1969, met ZKH Prins Charles, de Prins van Wales, als een van de beroemdste eigenaren.
1968
DE GEBOORTE VAN BRITISH LEYLAND
Leyland Motors fuseert met BMC om British Leyland te creëren. Onder British Leyland zou MG samenwerken met Jaguar, Rover en Triumph.
1973
MG BGT V8
Doordat MG onderdeel was van British Leyland, had MG toegang tot een breder scala aan motoren, waaronder de 3,5 liter Rover V8-motor. Tuner Ken Costello was in het begin van de jaren 70 begonnen met het ombouwen van de reguliere MGB en GT naar V8-kracht. De in de fabriek gebouwde auto werd in 1973 gelanceerd en kreeg lovende kritieken.1980-1989
1980
DE SLUITING VAN ABINGDON
De jaren 70 waren geen succesvol decennium voor British Leyland, met slecht verkopende voertuigen en voortdurende problemen met vakbonden. De MG-productie in Abingdon bleef grotendeels onaangetast door dit, dankzij een loyale, toegewijde en gepassioneerde beroepsbevolking. Eind jaren 70 was British Leyland echter genationaliseerd en moest het geld besparen.
1982
DE TERUGKEER VAN DE OCTAGON
Ondanks de sluiting van Abingdon bleek het merk MG te populair om te verdwijnen. In mei 1982 werd de MG Metro 1300 gelanceerd. Het was een van de eerste ‘hot hatches’ en zou een jaar later de weg wijzen naar een snellere versie, de MG Metro Turbo. De MG Metro bleek een groot succes en toonde de vraag naar en liefde voor MG-auto’s.
1985
MG KOMT BIJ GROEP B
Met supercarprestaties en superstercoureurs bereikte rallysport in de jaren 80 een hoogtepunt in populariteit, waarbij fabrikanten als Audi en Peugeot enorm veel publiciteit kregen met hun rallyauto’s. Austin Rover, de toenmalige eigenaar van MG, wilde ook een graantje meepikken en onthulde daarom de MG Metro 6R4. De auto had een 3.0 V6-motor achterin en ontwikkelde meer dan 410 pk.
1985
MG EXE CONCEPT
Halverwege de jaren 80 begon de herinnering aan MG-sportwagens te vervagen en dus onthulde Austin Rover de MG EXE Concept, ontworpen om iedereen te herinneren aan MG’s sportwagenerfgoed. Ontworpen door Roy Axe, vertoonde de auto een opvallende gelijkenis met Honda’s NSX.1990 – 1999
1990
DE MG CAR CLUB GAAT OP
Na bijna 20 jaar ballingschap keerde de MG Car Club in 1990 terug naar zijn spirituele thuis, om zijn hoofdkantoor te openen, vernoemd ter ere van MG’s oprichter, Cecil Kimber. Kimber House staat in de schaduw van de oorspronkelijke fabriekswerken, op de weg waar alle MG’s na de productie over reden.
1992
EEN HERBOREN LEGENDE
In de jaren 80 begon de populariteit van de MGB en klassieke auto’s in het algemeen te groeien en was er weer een tastbare vraag naar sportwagens. In die tijd maakte MG deel uit van wat bekend stond als Rover Group, waarbij het portfolio van het bedrijf was afgeslankt tot alleen Rover-auto’s.
1995
DE MGF
De MGF was de eerste geheel nieuwe MG-sportwagen sinds 1962 en er was veel enthousiasme voorafgaand aan de release van de auto. Hij was ook innovatief, met een middenmotor en gasvering. Hij werd snel een bestseller in een groot deel van de wereld. Rover Group was op dat moment eigendom van BMW en wilde niet dat de MG zou concurreren met zijn Z-sportwagens, dus de MGF is nooit in de VS uitgebracht.2000 – 2009
2001
EEN NIEUWE REEKS
In 2001 verkocht BMW zijn belang in de Rover Group en werd een nieuw bedrijf opgericht, MG Rover Group. Het nieuwe bedrijf ging snel aan de slag en lanceerde een drietal auto’s gebaseerd op Rover-sedans en hatchbacks, met als resultaat de MG ZR, ZS, ZT en ZT-T. Tegelijkertijd werd de MGF grondig herzien en werd de MG TF.
2003
MG SV
In 2003 werd de MG XPower SV gelanceerd. Met zijn agressieve styling, koolstofvezel carrosserie en Mustang-source 4.6 liter V8 was de SV onmogelijk te negeren. Minder dan 100 SV’s werden voltooid voordat MG Rover in 2005 failliet ging. Er zouden slechts drie SV-S’en zijn gemaakt.
2007
EEN NIEUWE KANS
MG Rover ging in 2005 failliet en velen dachten dat dit het einde van het merk MG zou betekenen. Als er één ding is dat MG in de loop der jaren heeft laten zien, is het wel zijn veerkracht. De MG-productie keerde terug en voor het eerst in China. Nanjing Automotive Corporation (NAC) kocht de productierechten van de MG TF, MG ZR en MG ZT.2010 – 2019
2010
MG6
De eerste nieuwe MG sinds de verandering van eigenaar van het merk in 2010. Ontworpen en ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk, werd de MG6 GT (fastback) gelanceerd in 2010 en werd gevolgd door de MG6 Magnette (sedan). De MG6 werd onthuld in China in 2010, voordat de GT in april 2011 in Groot-Brittannië arriveerde, de Magnette volgde in juni 2011.
2012
EEN TERUGKEER NAAR HET BRITISH TOURING CAR CHAMPIONSHIP
In 2012 keerde MG terug naar het belangrijkste kampioenschap in de Britse motorsport, het British Touring Car Championship. In de BTCC-campagne van 2012 eindigde Jason Plato als derde, terwijl Plato in de campagne van 2013 zijn derde plaats herhaalde. MG proefde de overwinning in 2014 door Honda te verslaan en het Manufacturer’s Championship van 2014 te claimen met een score van 950.
2012
MG3
‘Fun is Back’ – dat is de slogan die MG Motor gebruikte toen het in 2013 de MG3 op de Britse markt bracht. De kleine supermini was ontworpen in Longbridge, de fabriek waar bijna 50 jaar lang de meest iconische kleine Britse auto aller tijden, de Mini, werd geproduceerd. Met een oogverblindend scala aan personalisatiemogelijkheden is de MG3 een echte verkoophit voor MG in het Verenigd Koninkrijk.
2015
MG GS
In de afgelopen 90 jaar heeft MG een enorme variëteit laten zien in de auto’s die het heeft geproduceerd. Nu produceert het merk voor het eerst sinds de oprichting een SUV. De GS werd begin 2015 gelanceerd en richtte zich voornamelijk op de markten in het Midden-Oosten en Azië. Gezien het sportieve erfgoed van MG is het misschien wel passend dat het merk eindelijk een Sports Utility Vehicle produceert, in navolging van Porsche, een ander sportwagenbedrijf dat de overstap naar SUV-gebied heeft gemaakt.
2017
MG 360
De MG 360 is er trots op de grootste binnenruimte in zijn klasse te bieden. De superlange wielbasis zorgt voor een comfortabelere en ergonomische rijervaring, met voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als alle passagiers.
2017
MG ZS
Een model dat direct in de smaak valt en dat de ultieme compacte SUV vertegenwoordigt, de nieuwe MG ZS heeft stijl te over en een gevoel van avontuur dat onweerstaanbaar is. Uitzonderlijk ruim en met een scala aan premiumfuncties om te ontdekken.
2018
MG 6
De nieuwe MG 6 is zo opvallend en gestroomlijnd als ze maar kunnen. Royaal uitgerust en aangedreven door een 1,5-liter turbomotor, is dit stijlvolle model ontwikkeld om hoofden te doen draaien en geweldige prestaties te leveren. Het bereikt niet alleen deze doelen, maar overtreft ze zelfs.
2018
MG RX5
De ultieme combinatie van sportieve elegantie en praktisch design, de nieuwe MG RX5 is een veelzijdige en capabele SUV die een aantal van de nieuwste autotechnologieën bevat. Intelligent en ruim, comfortabel en stijlvol.
2019
MG HS
De gloednieuwe MG HS is een stijlvolle, capabele SUV die de ethos van de fabrikant omarmt: ‘Ontdek uw zintuigen’. De MG HS is afgeleid van MG’s enorm indrukwekkende concept X-Motion en laat de adrenaline stromen, met zijn intuïtieve opstelling die is afgestemd op een werkelijk lonende rit.
2019
MG RX8
De bejubelde fabrikant heeft een gedurfde en capabele SUV met zeven zitplaatsen afgeleverd: de MG RX8. Deze combineert een ongelooflijke stijl met terreincapaciteiten, luxueus comfort en een aantal van de beste autotechnologieën die er zijn.
2019
MG 5
Met een stijlvol design, indrukwekkende prestatiecijfers en een aantal van de meest geavanceerde autotechnologieën die er zijn, biedt dit opvallende model een rijervaring die lonend en plezierig is, zowel voor u als uw passagiers.2020-VANDAAG
2020
MG ZS EV
De nieuwe MG ZS EV is de gezinsvriendelijke elektrische auto, ontworpen voor mensen die alle voordelen van een emissievrij voertuig willen zonder in te leveren op bruikbaarheid of stijl.
2020
MG ZST
Gebouwd om te verrukken, trekt de nieuwe MG ZST de aandacht en laat een blijvende herinnering achter dankzij zijn gedurfde vorm, prachtige aerodynamica en moderne designelementen. Turbo aangedreven en met geavanceerde technologie die u onderweg verbonden, geïnformeerd en vermaakt houdt, is er alle reden om achter het stuur van de nieuwe MG ZST te springen.
2022
MG RX5
Volledig capabel, stijlvol en boordevol technologie, de onlangs vernieuwde MG RX5 heeft alles wat u ooit nodig zou kunnen hebben, allemaal verpakt in de ultieme SUV. Zorgvuldig vervaardigd met een gloednieuw interieur en exterieur uplift, u zult niet anders dan verliefd worden op zijn gestroomlijnde uiterlijk elke keer dat u uw ogen erop richt.
2023
MG ONE
MG ONE is het ideale voertuig voor de moderne stadsbewoner. Het biedt zowel op maat gemaakte innovaties als een onderscheidende persoonlijkheid en is gebouwd op het SAIC Motor Intelligent Global Architecture (SIGMA)-platform.