Technische Meeting

mgf-tf-technische-meeting-2012-004Technische meeting 25/02/2012 MG F/TF in garage Danneels

De dag begon onder een goede gesternte. Op de middag bij 13°, onder een staalblauwe hemel en stralende zon, vertrok ik met de kap open langsheen secundaire wegen naar Westkapelle. Een zalig gevoel zo eind februari.

Aangekomen in Westkapelle werden we hartelijk ontvangen door Linda, JP, Els & Ivan, waarbij we uitgenodigd werden voor de koffietafel en tal van lekkere gebakjes, sommigen zelfs voorzien van het MG-logo. Origineel & leuk.

In de garage van JP stonden enkele F/TF’s opgesteld, de een al wat “hoger geplaatst” dan de andere.

technische-meeting-mg_6304

Na een vluchtige kennismaking met de aanwezigen startten Ivan & Olivier hun technische uitleg omtrent de MG F/TF, ondersteund door een powerpointvoorstelling. Met de uitgebreide handleiding die we ontvingen, kon niets ons nog ontgaan.

Ivan wist heel wat technische terminologieën op een heel eenvoudige wijze te verwoorden en uit te leggen. Ook de toelichting van Olivier, zelfs in het Frans, was voor iedereen verstaanbaar, tot zelfs op de laatste rijen. Ook de jarenlange praktische ervaringen van JP staafden de uitleg.

Heel wat codes kregen een verduidelijking, de verschillende ophangingssystemen kwamen aan bod, talrijke mogelijke problemen en pannes werden uit de doeken gedaan en voorzien van oplossingen, de een al wat gemakkelijker uit te voeren dan de andere.

Merkwaardige vaststelling o.a. was dat de MG F naast het elektronisch diagnostiekcontact, ook nog smeerpunten heeft. Of hoe oude en nieuwe technologieën in 1 voertuig terug te vinden.

Zoals Ivan het verwoordde, was de MG F inderdaad zijn tijd ver voorruit. Het concept (middenmotor), de ophanging (van hydrogas tot conventionele ophanging), verschillende motoruitvoering met vernieuwende concepten (VVC) zijn maar enkele voorbeelden.

Tijdens de pauze werden enkele aangehaalde items bij de tentoongestelde wagens besproken.

Ook op onderhouds- & comfortvlak werden heel wat eenvoudige, toch duurzame oplossingen toegelicht. Sommige zelfs uitgedokterd en ontworpen door Ivan zelf. Je zou haast gaan denken dat hij een functie als Technisch Manager bij Anglo Parts ambieert!?

Merkwaardig feit hier is dat de hydrogasvering bij de F een uitdovend karakter heeft, gezien deze niet meer gemaakt worden en er nog heel weinig terug te vinden zijn. Wel is er een alternatief voorhanden, maar minder comfortabel en nog aan verdere ontwikkeling toe.

De ganse uiteenzetting verliep geïnteresseerd (veel vragen over en weer) & geanimeerd waarbij ongemakken weggelachen werden.

Wat later volgden dat nog een rondleiding bij de wagens door Ivan en werden tal van wagens door Olivier en JP elektronisch uitgelezen, waarbij steevast de juiste diagnose kon gesteld worden. De deelnemers waren opgelucht met het hen aangeboden advies.

mgf-tf-technische-meeting-2012-002

Tot slot werd bij een drankje nog even nagepraat en konden we onder alweer een goede gesternte (nu letterlijk te nemen, want het was al donker) tevreden en voldaan huiswaarts rijden.

Linda, JP, Els, Ivan & Olivier, het moet gezegd dat de technische meeting alweer een hoogdag was voor de MG-leden. Alles zat perfect in elkaar en we kunnen na jullie toelichting en professionele ondersteuning met gerust gemoed eventuele technische problemen met de glimlach tegemoet zien.

Chapeau!

José Ketels.

Nieuwpoort

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be