30° BEACHMEETING

Dertigste Beachmeeting ! Toen de eerste Beachmeeting plaatsvond, was er nog geen sprake van gsm of digitale fotografie. Werd nog maar de eerste personal computer bij IBM ontwikkeld, ongelooflijk. Zo’ n MG bijeenkomst die dan bovendien nog vertrok uit de zeer sympathieke badplaats Nieuwpoort, mochten we zeker niet aan ons laten voorbijgaan.
Dus de zondagmorgen met een gezapig gangetje vanuit Gent naar Nieuwpoort gereden, want ons MGdevies is zoals dat van Fred Flinstone “Nice and slowly, that’s the way to do it”. We kwamen met een lege maag in de Nieuwpoortse jachthaven aan, denkend van een lekker bakje koffie en van een goed ontbijtje te kunnen genieten. Maar dat er bij het organiseren van een rally soms iets kan mislopen, konden Ivan en zijn team vaststellen toen het personeel voor het ontbijt niet kwam opdagen. Na dan eerst de roadbook en de nodige documentjes ontvangen te hebben, gingen we de mooie MG rallyplaat, getekend door Guido, aan onze oldtimer vastmaken. MG fanaten zijn gewoon van hun plan te trekken en zo waren wij zoals vele anderen ergens in Nieuwpoort snel een ontbijt gaan nemen. Want inschepen met een lege maag, dat zagen we toch niet zitten. Maar in onze roadbook stond klaar en duidelijk “De boot wacht niet”. Wij dus vlug “de snelste route “ in
onze gps ingetikt, en we waren ruim op tijd voor de inscheping aan boord van Franlis 3. Een deel van de 40 eerste kilometers van de roadbook hebben we hierdoor spijtig genoeg gemist. In de kantine van de vismijn en op het Maritiem Plein moesten de deelnemers een behendigheidsproef en verscheidene theoretische vragen beantwoorden. Een van de moeilijkste vragen was “het verschil in Pk tussen de hoofdmachine van de Franlis 3 en een MGA. Na verscheidene zoektochten op de Franlis en na verschillende keren getracht te hebben aan een bemanningslid het antwoord te ontfutselen, bleef er maar een oplossing over. Namelijk de “thuisbasis” inschakelen. Mijn zoon met gsm opgebeld en gevraagd even op de pc te kijken wat de Horse Power van Foxtrot Romeo Alpha November etc was. Na enkele minuten kregen wij het verlossende antwoord : Main Engine GM2 x 225Hp. Gerustgesteld genoten we verder van onze “zeereis”. Nog vlug een broodje en drankje in de kantine, en we zetten koers naar het binnenland. De weergoden waren ons gunstig gezind, flarden van wolken dreven voorbij, veel blauwe lucht, en af en toe een serieuze
onweersdreiging . Maar het bleef de ganse dag droog. Langzamerhand zagen we de appartementsgebouwen van de kust in de verte verdwijnen, terwijl we volop konden genieten van de kleine slingerende wegentjes doorheen de kustpolders. Met lieflijke namen zoals Genteleroute Poldergalm,Copsweg,Kuiperscheeweg. Ter hoogte van de Verloren Hooistraat, een vijftal km ten zuiden van Blankenberge moesten we ons vragenblad teruggeven, en kregen we een flesje wijn aangeboden. De organisators zaten er echt erg mee in dat het ontbijt zo’n mislukking was geworden.

Ondanks het grote aantal deelnemers, reden we meestal toch alleen of in kleine groepjes. Af en toe kwamen we dan toch terecht in een kleine opstopping , maar dat was dan meestal te wijten aan een of andere gezellig drankhuisje. Zo waren wij ook gestopt in “De Tol”, net over de Belgisch-Nederlandse grens. Even na 17uur kwamen we aan in Oedelem, met ruim de tijd om het mooie park van de Zandberghoeve te bezoeken. De prijsuitreiking had plaats net voor het smakelijke ardeensgebraad werd opgediend. Dat we goede cijfers gingen halen wisten we, maar de eerste te zijn dat was een complete verrassing . Maar die eerste plaats was dan vooral te danken aan een aandachtige co-pilot. Met onze eerste prijs, een blauwe metalen MG,reden we dan via Knesselare enz huiswaarts. Thuisgekomen, was het eerste werk dat ik deed de Rallyplaat “30° Beachmeeting” bij mijn collectie vastmaken. En terwijlik het laatste schroefje indraaide bleef ik even mijmeren bij al die toffe rally’s die we al hadden meegemaakt. De Posthotels-,de Tricolors-,de Extreme Sud-, de Stille Waters-,de O-W- meetings, Cote-d’Azur,de MGA twin-cam, de European Events om maar enkele te noemen. Zoals al hun voorgangers, hadden Ivan,Els,Jo en Linda er ook weer eens een gezellige toffe samenkomst en uitstap van gemaakt. Hartelijk dank.
Hendrik

Ivan, kan je me je @adres doorzenden, kan ik de tekst en foto’s doormailen. Beste groetjes,
hendrik.lambrechts@pandora.be

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be