60 jaar MG MGB

60 jaar MG MGB, deel 1: “Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”

Voor de liefhebbers van Britse auto’s stond dit jaar de viering van het 60-jarig jubileum van de MG MGB centraal. De redenen voor de populariteit van ‘The MGB’ zijn gemakkelijk te verklaren. De mechanische eenvoud, het mooie uiterlijk, de lage prijs en de pure charme worden als zijn troeven gezien. De MGB is een belangrijk onderdeel van het Britse auto-erfgoed, omdat hij het bezit van een echte sportwagen bereikbaar maakte voor de massa.
 
Warmte en nostalgie

Terugkijkend op 60 jaar MGB valt op dat het één van de meest verkochte en nog altijd zeer gewilde MG typen is gebleven. In totaal zijn er ongeveer 522.000 ‘MGB’ en ‘MGB GT’s’ verkocht, inclusief de afgeleide modellen als MG MGBGT V8, MG MGC en RV8. Best veel voor een sportwagen. De MGB wordt met veel warmte en een gevoel van nostalgie bekeken door MG-enthousiastelingen, vooral door degenen die er eentje bezitten of bezaten. In elitaire autokringen wordt hij vaak afgewezen vanwege zijn mechanische grofheid. Een uitgesproken doelgroep is eigenlijk niet te bepalen, hij zit ergens tussen deze twee uitersten in. De cijfers en feiten wijzen uit dat er meer mensen tot de eerste groep van enthousiastelingen behoren dan tot de laatste. Niet voor niets rolden er meer dan een half miljoen MG MGB’s uit de fabriekspoorten van Abingdon, waar hij van 1962 tot en met 1980 geproduceerd werd. En behalve in Engeland zelf, was hij een verkoopsucces op het vasteland van Europa en zelfs in de Verenigde Staten. Hij werd overal gewaardeerd om zijn betaalbare, ongecompliceerde techniek, omdat hij zuinig in gebruik en reparatie is. En hij een aansprekend, tijdloos model heeft.

Een onverwacht succes

Vanwege terugvallende verkopen was het eind jaren vijftig hoog tijd om de MG MGA te vervangen. Hij verloor duidelijk van de nieuw gelanceerde MG Midget, verwant met de grappige Austin-Healey Sprite, maar hij legde het ook af tegen zijn nieuwe rivalen, de Sunbeam Alpine en de Triumph TR4A. De opdracht om een nieuwe, succesvolle MG-sportwagen te maken was voor MG’s hoofdingenieur, Syd Enever, dan ook niet eenvoudig. Toch slaagde hij erin. Tijdens de ontwikkeling van de MG MGB werd de nadruk gelegd op het behouden van de aantrekkingskracht van de MG MGA voor de bestuurder, terwijl een element van comfort werd toegevoegd, iets wat ontbrak bij de MGA. De MGB ontpopte zich als een regelrecht succes. De omvang van het succes moet iedereen hebben verrast, niet in de laatste plaats de toenmalige leiding in Abingdon.

Beproefde techniek

Het basisconcept van de MG MGB bleef bijna hetzelfde als daarvoor met de MG MGA, maar de structuur was volledig nieuw. Voor de eerste keer bij een MG roadster was de carrosserie een uiterst sterke monocoque. De voorwielophanging en de tandheugelbesturing werden overgenomen van de MGA, het geheel werd op een afneembare dwarsbalk gemonteerd. Voor de achterwielophanging werden verschillende soorten schroefveren uitgeprobeerd, maar uiteindelijk won toch de constructie met de traditionele opstelling van een actieve achteras met eenvoudige bladveren.

Ook toen al lag kostenbeheersing ten grondslag aan beslissingen over toe te passen techniek. Voor gebruik in de MG MGB werd de cilinderinhoud van de motor uit de B-serie van de MGA, vergroot van 1622 cc naar 1798 cc. Dat leverde ruim voldoende vermogen op om het extra gewicht te compenseren van de zwaardere monocoque-structuur bij de ‘MGB’. Hij kreeg ook een hoger koppel, waardoor de nieuwe MGB zelfs aanzienlijk sneller bleek te zijn dan zijn voorganger. Sneller, comfortabeler, degelijker en dat alles voor een heel acceptabele prijs. Vier factoren die de basis vormden van het ontwerp dat in 1962 op de markt verscheen. En tot op de dag van vandaag, 60 jaar later, eigenschappen zijn die nog steeds zorgen voor zijn succes.

Bron :

Artikel, foto’s en
samenstelling door Peter Vader

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be