60 jaar MGB 

60 jaar MGB deel 2: “Geliefd door zijn uiterlijk, eenvoud en lage prijs!”

Bij de liefhebbers van Engelse auto’s stond dit jaar de viering van het 60-jarig jubileum van de MG MGB centraal. De redenen voor de populariteit van ‘The MGB’ zijn gemakkelijk te verklaren. De mechanische eenvoud, het mooie uiterlijk, de lage prijs en de pure charme worden als zijn troeven gezien. De MG MGB is een belangrijk onderdeel van het Britse auto-erfgoed, omdat hij het bezit van een echte sportwagen bereikbaar maakte voor de massa. Door deze eigenschappen bleef de MGB de hele jaren zestig een verkoopsucces. Maar rondom het sympathieke merk gebeurde er veel. Héél veel! In 1968 verliet MG zijn moedermaatschappij BMC, dat werd verruild voor British Leyland. Het is duidelijk dat BMC zich gedurende de jaren zestig had geconcentreerd op het vergroten van zijn capaciteit en het worden van een wereldleider op het gebied van autoproductie, waarbij de MG MGB een enorm exportsucces voor hen was.

Kardinale fout

In plaats van de filosofie van de MGB te koesteren, maakte Lord Stokes – zelf afkomstig van rivaal Triumph – een kardinale fout. Dat was in 1968, toen hij de stekker uit de ontwikkeling van een vervanging voor de MG MGB trok. Het project had de codenaam EX234 en was een mooie auto met een voorin geplaatste motor en ontworpen door top-stylist Pininfarina. Onnodig te schrijven dat de gevoerde politiek van eerst BMC en vervolgens British Leyland begon te bijten. Om toch te blijven concurreren ontstond de gedachte om de MG MGB te voorzien van een V8-motor. Er was al ervaring met de zescilinder in de MG MGC, dus waarom niet nog een maatje groter? “There is no substitute for cubic inches”, zeggen de Amerikanen, dus al spoedig werd de MG MGBGT V8 geboren.

V8 techniek

Ze hadden Rover’s van Buick afkomstige aluminium V8 toch al op voorraad in het British Leyland-huis. Dit was een compacte en lichte motor, perfect geschikt voor zijn sportwagenrol. De prestaties waren uitstekend, 0-100 km/h in 8,7 seconden en 200 km/h als topsnelheid. Het was beslist genoeg om de allesoverheersende Datsun 240Z te verslaan. Maar vanwege alle interne concernverwikkelingen (wanbeheer!) werd de MGBGT V8 nooit verkocht in de Verenigde Staten. Een onbegrijpelijke fout, want die V8 was juist voor die markt uitermate geschikt en de MGB had in de VS altijd uitstekende verkoopresultaten behaald. Dus aan het imago lag het niet. De aanloopfase van de MG MGBGT V8 was trouwens wel erg lang, het duurde vijf jaar vanaf de eerste plannen van BLMC tot het moment dat de MGBGT V8 daadwerkelijk in productie ging.

De beste ooit

De MG MGBGT V8 wordt vaak gezien als de beste MGB tot nu toe, met zijn soepele motor met veel koppel en uitstekende wegligging. De 3,5-liter motor voelde zich echt thuis in deze auto. Uiteindelijk werden er 2591 V8’s verkocht, maar dit cijfer had veel, veel hoger kunnen en moeten zijn. Was in 1967 maar de MGBGT V8 gelanceerd, in plaats van de MGC met zijn zes cilinders… De reorganisaties bedacht door Lord Stokes en later Michael Edwardes, bleven maar komen en van MG bleef er uiteindelijk maar weinig over. Het merk stierf echter niet helemaal, maar werd in leven gehouden met de komst van de nieuwe MG RV8 in 1992. Ook weer een variant op de MGB. Misschien dat ons verhaal over de MG MGB hiermee een ietwat treurig einde krijgt. Maar het feit dat de MGB zestig jaar later nog steeds springlevend is, zegt veel over het door iedereen geliefde concept. Anno 2022 is de MGB nog steeds razend populair!

Bron:

Artikels, foto’s en samenstelling door Peter Vader
2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be