LA LEGGENDA CONTINUA 6-7-8-9 maggio 2010

Het begon allemaal met Cor De Vin, die schreef zich in.
We namen het eigenlijk allemaal met een korreltje zout toen hij vorig jaar zei:”Ik doe mee aan de Mille Miglia, met de TC.” Hoe ik het hem ook probeerde uit te leggen dat je een wagen moest inschrijven van hetzelfde type als er tussen 1927 en 1957 hadden meegereden, het mocht niet baten.De Cor was vast overtuigd. Papieren
aangevraagd, ingevuld en opgestuurd en klaar is een kees. Zo eenvoudig bleek het.
Luc Van Helleputte stond op de beurs te Gent met een crème van een MG twin cam te koop tot hij tot zijn grote verbazing onze ex eerste minister Guy Verhofstadt zijn kant zag uitkomen samen met een grote interesse voor de auto. Onze man bleek enorm op de hoogte te zijn en na een kleine kennismaking vielen de woorden Mille Miglia. Guy had het jaar ervoor mee gereden met een Fiat Abarth, had zich nu een Lancia Aurelia B 20 aangeschaft om dit jaar in meer stijl mee te rijden. “We komen naar de start.” zei Luc in een uforie.

Cor had ondertussen natuurlijk een negatief antwoord gekregen, maar om naar de start te gaan, ja dat zag hij, wij en de vrouwtjes (Italie weet je wel) goed zitten.De bal ging aan het rollen. Een volumewagen gehuurd, hotel geboekt, ons werk aangepast en als kleine kinderen ongeduldig de dagen afgeteld. Dinsdag 4 mei, met zijn zessen in de Mercedes richting Italie. Luc nam gans het traject voor zijn rekening en na een aangename rit bereikten we het hotel aan het Gardameer, zowat een 30-tal km. van Brescia.
We hadden dus de hele woesdag om rustig de stad te verkennen hetgeen bij de dames in zeer goede aarde viel. Brescia, een romeinse stichting met vele historieke gebouwen, prachtige luxewinkels,piazza’s en terrasjes in het zo rijke noorden, nodigd enorm uit. Maar voor ons was morgen, donderdag, de grote dag. Tientallen grote namen en personaliteiten uit de autosport, waaronder Sir Jacky Stewart,David Coulthard, Jochen Mass, Jacky Ickx en Mikka Hakinnen liepen je ontspannen zo voor de voeten. Zelfs Nick Mason (drummer
Pink Floyd) met vrouwtje Anette liepen langs de (dure) stands op de Piazza della Loggia.
Meer dan 300mln.euro aan wagens die zich oppoetsten voor het grote gebeuren, waarvan 60 hadden mee gereden in de originele race tussen 1927 en 1957. De dagen ervoor was er echt noodweer over noord-Italie en verschijdene equipes betwistten te starten, gelukkig klaarde alles rond de middag. Na de technishe controle en een foto op de beroemde ramp en afgevlagd door Sir Stirling Moss en Nicole Kidmann rijden de bolides door een zee van volk naar aangewezen straten en pleinen om per merk te parkeren, zodat het publiek al dat moois kan strelen, ruiken en fotograferen. Heaven……I’m in heaven! Niet minder dan
22 Mercedes’ 300SL staan als bomen in een dreef zij aan zij. Een ander plein waan je jezelf in Moranello, ieder Italiaans merk is hier wel vertegenwoordigd,tientallen BMW 328’s, de engelsen dan in een zee van racing green tot een eenzame kever en een unieke 2 cheveau.En dan onze MG’s. Met nummer 36, de gebroeders Watts (nee, geen broer van Charlie W…) in hun C-type midget supercharced, twee italiaanse ZA magnettes, het team
Schmitz – Koep uit Duitsland met de 1934 K3 magnette en de broers Chapman met de fameuze Mabel MGA. En dan op een pleintje en aan een terrasje natuurlijk het nummer 250, de Lancia van de heer Verhofstadt wel en waar ongeprepareerd, de Guy druk in gesprek met Luc en Dirk Libeert.De cameraatjes deden hun werk. Iedereen in racing overalls of aangepaste kledij, maar onze man wierp zijn colbertje op de achterbank, stroopte de mouwen op, kroop achter het stuur naast zijn co-piloot en verdween op slappe banden naar de start, gevolgd door de Porche Spyder van Ickx en de Alfa Romeo 8C Le Mans van de Prins Van Oranje – Nassau Van Vollenhoven. De start was om 19.30u en het moet geen pretje zijn om alle 375 auto’s af te vlaggen. Met 140 mls. voor de boeg verdwenen Maserati’s, Bugatti’s, Jaguars, Porches en ander pluimage de nacht in voor het eerste traject naar Bologna. Daar het volgen van deze race in Italie een gekkenwerk bleek te zijn, deed ons besluiten naar het hotel terug te keren. Het was mooi geweest, zeer mooi.De vrijdagmorgen was koud maar zonnig en we besloten om met een ommetje in de Elzas huiswaards te rijden.Er werd flink nagekaart in het busje, dan wat minder, het werd
nog wat stiller en nog wat tot onze kranige piloot en co-pilote nog als enige wakker waren. Waarvoor onze dank natuurlijk. Het was me zeer aangenaam. De oveall- winners van deze tiende Mille Miglia waren Guillano Cane en Luciano Galliani in hun BMW 328 Coupé.
Deze auto won de 1939 event
05/08/10 Hallaert Achiel.

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be