MG EX 135

Vorige eeuw was Jabbeke (W-VL) een broeinest voor Britse motortesten. In de eerste jaren domineerde één man die pogingen. Namelijk Luitenant-Kolonel Goldie Gardner. Hij werd gewond tijdens WO I ,stapte uit het Britse leger en besloot van carrière te veranderen en ‘coureur’ te worden. Tegen het midden van de jaren dertig brak hij al menig snelheidsrecord en ondanks de onderbreking door WO II slaagde hij erin om meer dan 100 prijzen ,titels voor landsnelheids records over de hele wereld te vergaren. Goldie Gardner bezocht Jabbeke voor het eerst in 1946 , net toen de weg klaar was. Met zijn 750 cc MG EX 135 wist hij de klasse H te claimen met een snelheid van 159.15 Mph (256.27 km/h). Het jaar daarop keerde hij terug om te rijden voor het record in de Klasse I , 500cc. Onverschrokken door het feit dat hij geen 500cc motor had, verwijderde Goldie eenvoudig twee zuigers en drijfstangen, dekte de twee reservepotten af en reed met zijn auto als 4 cilinder ipv. de originele 6 cilinder ! Hij behaalde het record van 190 km/h ! In september 1948 keerde Gardner terug, opnieuw in de EX135 maar dit keer met een Jaguar motor met hoge compressie, een experimentele 4-cilinderversie van de  XK . De gestroomlijnde auto behaalde ,bereikte een snelheid van 175 Mph (281.10 km/h) !

MG EX 135

De MG EX 135 was een gestroomlijnde Land Speed Record-auto gebouwd door MG in 1938. De wagen werd uitgerust met een verscheidenheid aan motoren van een 2 cilinder 500cc tot een 1500cc 4 cilinder. De wagen brak meerdere records, in 1951 op de Bonneville Salt Flats in Utah (USA) werd de EX135 bestuurd door Goldie Gardner. Met zijn supercharged MG Streamliner EX 135 behaalde hij 6 internationale en 10 Amerikaanse records in de 1100 cc tot de 1500 cc klasse. In 1946 was de Brit in actie met de MG EX 135 in Jabbeke (W-Vl) om het snelheidsrecord te land te breken. Hij stelde het record op 159.15 Mph. ( 256.12 Km/h) in de H-klasse (750 cc). Anno 1947 was hij opnieuw te Jabbeke om nu ook het record in de I-Klasse (500cc) scherp te stellen wat hem ook lukte met een snelheid van 118Mph. (189,90Km/h ) Anno 1952 keerde hij terug naar Bonneville met de MG EX 135 en vestigde er 21 snelheidsrecords. Uitgerust met een nieuwe gestroomlijnde carrosserie , was de laatste ‘run’ van de MG EX 135 op Bonneville in 1952 door een crash met “Goldie” achter het stuur.

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be