MG Car Club The First Seventy Years Hardcover – January 1, 2001
by Mike B Hawke (Author)
CLUB HISTORIE MG CAR CLUB BELGIUM
M.G. Car Club Belgium
Auteur Daniël Prove
In de 1953, sommige M.G. liefhebbers die elkaar op verschillende sportwagenevenementen ontmoetten, besloten een M.G. Club op te richten. Sportwagenclubs waren erg populair op het continent, net als in Engeland.
Ze begonnen bijeenkomsten te organiseren, straatraces en vooral de behendigheid parcours waren een groot succes.
Vriendschap en de geest van samenzijn met andere fans van de M.G. marque waren de doelstellingen van de club.
De M.G. ‘s, destijds natuurlijk vooral vooroorlogse en T-types, kregen later gezelschap van de MGA ‘s.
De club had toen een onmiddellijke toename van het aantal leden en begon meer sociale evenementen en rondritten te organiseren.
Ook namen ze deel aan de races op Zandvoort en op de Nürburgring.
In deze gouden jaren rijdt een M.G. sportwagen dagelijks op wegen zonder snelheidsbeperkingen was de hemel op aarde.
Met de komst van de euroboxen, strengere verkeerscontroles en snelheidsbeperkingen bleven de M.G.’s meer en meer in de garages staan, al dan niet in werkende staat.
De T-types werden erg ouderwets en kwamen steeds minder voor op de weg.
Aan het einde van de jaren ’60 zorgden wat problemen in de commissie voor het einde van de club.
Maar niet voor lang. Een nieuwe generatie M.G. chauffeurs kwamen eraan; de MGB was razend populair en sommige fanatiekelingen reden nog steeds met hun T-types.
Begin jaren zeventig ontmoetten twee fanatieke TD-rijders, Martin Piquart en Frans Pierard, elkaar op een zonnige middag. Ze raakten bevriend en gingen samen naar Nederland om een bijeenkomst van de T-Owners Club Holland bij te wonen.
Martin zag tot zijn grote spijt dat de meeste Nederlandse T-types uit België werden geïmporteerd. Het starten van een Belgische sectie was het enige wat hij kon doen om dit verkeer een halt toe te roepen.
In 1973 richtte Martin Piquart een Belgische M.G. Car Club, niet alleen voor T-types maar voor alle M.G.s.
Hij organiseerde veel bijeenkomsten. Deze evenementen hadden een zeer sociaal karakter, waarbij er met de auto’s werd rondgereden.
Hij liet ons de mooiste plekjes van ons land ontdekken en vooral met de hulp van Georges Chaudron trok de Club vaak naar Frankrijk op zijn befaamde “Druivenroutes”
Daniel Prove nam het voorzitterschap over.
Olivier De Henau werd de nieuwe secretaris en Pierre Meulemans nam de financiën van de Club ter hand, met de hulp van Dany Pletinckx.
De club is nog steeds erg actief en groeit gestaag, met ongeveer 250 leden die ongeveer 350 M.G.’s vertegenwoordigen, voornamelijk MGA en MGB, maar nog steeds veel T-types.
Onze club telt nu vier area’s. Het Wetteren Centrum, vertegenwoordiger van Oost-Vlaanderen, met Achiel Hallaert en Patrick Neckebroeck aan het stuur, beiden de oudste bestuursleden.
Wim Salaets en nieuwkomer Benoit Jacxssens leiden het Kortrijk Centrum dat West-Vlaanderen bestrijkt.
Michel Van Riet is verantwoordelijk voor het Brussels Centre en Georges Collet startte onlangs een nieuw centrum dat een groot deel van Wallonië bestrijkt. Dit centrum is gevestigd in Binche.
De Club organiseert twaalf evenementen per jaar, sommige voor een dag, sommige voor een weekend. We gaan vaak naar het buitenland om onze eigen bijeenkomsten te organiseren of om deel te nemen aan lokale evenementen.
Afgelopen voorjaar zijn we met vijfentwintig M.G.’s op pad gegaan om deel te nemen aan de Regency Run.
We respecteren nog steeds de geest van Martin en al onze bijeenkomsten hebben een sociaal karakter.
We rijden nog steeds graag met onze M.G.’s op zonnige dagen over bochtige wegen, voor een picknick of een goede maaltijd, en om samen te zijn met vrienden die dezelfde passie delen, de M.G.
De Club heeft een driemaandelijks glossy magazine onder redactie van Georges Duffaut, Achiel Hallaert en Bart Decramer, met informatie over technische aspecten en verhalen over onze evenementen, geïllustreerd met veel foto’s gemaakt door onze leden.
Elke M.G. Car Club-leden kunnen ons jaarprogramma zien in het Touring Handbook en als lid van onze grote M.G. familie bent u altijd welkom om deel te nemen aan een evenement.
Als iemand geïnteresseerd is in een exemplaar van ons tijdschrift, neem dan contact met ons op, wij zullen u er een toesturen.
CLUB HISTORIE MG CAR CLUB BELGIUM
Franchorchamps 1953.
Een vijftal MG-fanaten die elkaar wekelijks ontmoetten op en rond het circuit besloten, naar Zwitsers voorbeeld, een afdeling te stichten van de MG CAR CLUB ENGLAND.
Met hulp van de Belgische importeur Pierre Decrose werd nog datzelfde jaar de MG CAR CLUB BELGIAN CENTRE geboren.
Meteen de tweede MG-club op het continent. Bestaande uit merendeel vroegere T en Y types en natuurlijk de gloednieuwe TD.
Toen waren races, steetraces en ghymkana’s aan de betere orde.
In 1954 en ’57 werd zelfs de prestigieuze NUFFIELD CUP voor meest sportieve club binnengehaald. Dat waren nog eens tijden.
Met de komst van de MGA en de jongere generatie stond de club op zijn top.
De meer verfijnde B deed zijn intrede en daarmee verdween ook het competitieve karakter van de club, die op het einde van de “sixties” ophield te bestaan.
Tot.…Op een “lazy sunday afternoon in the seventies” twee fanatieke TD-drivers, Martin Picquard en Franz Pierrard naar elkaar de duimen op staken. Beide heren waren het erover eens.
Het werd de hoogste tijd voor een nieuwe club om de stroom van onze T types naar Holland tegen te gaan.
In 1971 stichten ze de BELGIAN T TYPE OWNERS, later de MG CAR CLUB BELGIUM, openstaande voor alle MG’s. Deze club nam meer een familiaal, sociaal karakter aan. Van het amateurisme naar het serieuze.
Op 22 november 1988 werden we officieel MG CAR CLUB BELGIUM V.Z.W./A.S.B.L.
Na een nogal turbulente A.G.M. in 1997 kregen we verandering in het bestuur.
Daniel Prové nam over van Martin als voorzitter, bekeek de club uit een ander perspectief en samen met de komst van de MG F bereikten we de 350 leden.
Nieuwe, jongere mensen vragen ook jeugdiger bestuur. Alain Van Langeraert tekende voor opvolging.
Ups and downs bracht ons van- en dichter bij elkaar.
Sinds 2012 loodst Clive Skelhorn en zijn “staff” ons door het digitale tijdperk. Jongere mensen schaffen zich na aankoop van een “F” of “TF” ook een “A” of “B” aan of zelfs iets meer.
THE FUTURE IS BRIGHT… THE FUTURE IS MG
(Auteur Achiel Hallaert)