MG OLD NUMBER ONE : FC 7900 – 1925

MG OLD NUMBER ONE: FC 7900 – 1925

MG Old Number One: FC 7900 – 1925

Hij werd geboren in 1925. Hij werd gemaakt door Cécil Kimber om deel te nemen aan sportevenementen en hoewel de eerste MG’s dateren van eind 1923, wordt hij vaak beschouwd als de MG nummer één!

Het is gemaakt op basis van Morris Cowley. Het chassis werd aangepast en aan de achterkant gesneden om de achteras aan te passen en de auto een innovatief ontwerp te geven.

Kenmerken van deze eerste MG:

Hotchkiss 4 cilinder kopkleppenmotor – Cilinderkop bewerken en polijsten – Magneetontsteking,

Verplaatsing van 1.548 cc – Boring / slag 69,5×102 mm – Compressieverhouding 5: 1,

Stangremmen op alle 4 de wielen,

Versnellingsbak met 3 versnellingen + achteruit,

Een SU-carburateur: er moet worden opgemerkt dat de brandstof naar de carburateur werd gebracht door een luchtdrukpomp die werd aangedreven door de bestuurder en die zich naast de versnellingspook bevond. Deze pomp zette de benzinetank onder druk waardoor benzine de carburateur kon bereiken,

Max snelheid: 129 km / u 0-60 mph acceleratie: 20 seconden.

Deze auto werd op 27 maart 1925 geregistreerd onder de registratie 842 FMO en kreeg vervolgens in 1950 een nieuw nummer: FC 7900.

Deze auto werd door Kimber verkocht aan een vriend van haar voor £ 300. Het werd vervolgens gebruikt om een ​​veevoederaanhanger te trekken en werd in 1932 door een medewerker van MG herontdekt op een boerenerf in Manchester. Het werd gerestaureerd in de fabriek in Abingdon en werd vervolgens gebruikt om het merk. Bij deze restauratie is de oorspronkelijke grijze kleur veranderd naar het huidige bordeauxrood. Het wordt geschat op meer dan $ 500.000.

Op het vijftigjarig jubileum van MG werd de auto naar de VS verscheept, maar is nu te zien in Gaydon bij de British Motor Industry Heritage Trust Collection.

FC7900, MG Super Sport 1924-1926 en proeven:

Enkele verduidelijkingen zijn op zijn plaats met betrekking tot de productie van deze speciale auto’s genaamd “Super Sport” en op maat gemaakt voor een paar liefhebbers, waardoor ons favoriete merk werd geboren.

FC 7900 is en blijft natuurlijk legendarisch. Het is uniek en beroemd vanwege het feit dat het op 10 en 11 april 1925 deelnam aan de beroemde Lands End Trial met de heer Cécil KIMBER aan het stuur…. En dat ze de race won …

Kleine herinnering voor ons, Frans; de Trials hebben alles te maken met het hanteren en behendigheid van motorfietsen; voor onze vrienden van over het Kanaal zijn dit Rally’s van honderden kilometers, betwist in soms erbarmelijke omstandigheden: onverharde of stenige paden, doorwaadbare plaatsen, slecht verharde wegen, enz… Stel je voor dat in 1925….

Hel voor monteurs en chauffeurs, de Lands End Trial verbond Londen met de meest afgelegen landen van de punt van Cornwall, in het uiterste zuidwesten van het land. Om een ​​idee te krijgen, stel ik voor dat je Lands End Trial op “You Tube” typt, want dit evenement staat vandaag nog op de kalender….

FC 7900 was daarom niet de enige MG die aan deze Trials deelnam: in 1926 huurde een zekere W “Billy” COOPER (een van de beste klanten van Cécil KIMBER) 3 MG “Super Sport” in bij L.E.T. bestuurd door CHIESMAN, GATHER en SPOONER.

SPOONER won de Gold, CHIESMAN de Silver en GATHER the Bronze. Het MG-avontuur was aan de gang, gekenmerkt door overwinningen, en het merk werd toen synoniem voor sportwagens.

De MG Super Sport van Philippe Brasier

“Wat betreft de auto waarvoor ik voorlopig bewaarder ben, deze heeft alle kenmerken van de oude nummer één, wat suggereert dat het een van de auto’s was die Morris Garage tussen 1924 en 1926 produceerde. Hij is gebouwd op een ingekort en aangepast Morris-chassis aan de achterzijde; en bovenal heeft het de beroemde trommelmotor ontwikkeld en verbeterd door Charles MARTIN (een zeer goede naam van ons) ingenieur van Hotchkiss en die vervolgens zal worden aangeworven door C. Kimber.

Alles is anders dan wat ik eerder had gereden … Rechtsgestuurd (detail vergeleken met de rest)

Magneto-ontsteking, daarom moet de handmatige vervroeging worden gebruikt om te starten (met de crank) en om te rijden,

Niet-gesynchroniseerde versnellingsbak met 3 versnellingen, dus dubbele ontkoppeling is essentieel voor zowel op- als terugschakelen.

Het crankstel is interessant: de koppeling zit aan de linkerkant, het gaspedaal in het midden en de rem aan de rechterkant … Dus de linkervoet bedient de koppeling en de rechterkant drukt het middelste pedaal in om te accelereren en de rechter om te remmen! Het duurt een paar uur om te wennen aan …

Het is een auto die kan worden geleerd en gerespecteerd, maar zodra je weet hoe je ermee om moet gaan, is het alleen maar geluk. Indrukwekkend koppel, flexibele tijden op een straaltje gas. Genereus en dapper, het rijgedrag en het remmen zijn voorlopig acceptabel, zolang het pedaal correct is. Het is verstandig om één hand op de buitenste parkeerremhendel te houden

noodremming …

Ik heb er altijd veel plezier mee gehad, hoewel ik wel wat schrik had. Zeer aangenaam om te rijden op kleine kronkelende wegen met een goede ondergrond, ik ben nog niet klaar om deel te nemen aan een Trial met Elle en men kan zich, al rijdend, voorstellen hoe de piloten van die tijd grote harten hadden … en hun Auto’s ook. “

TOTAAL RESPECT… ..

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be