Zaterdagmorgen 27 februari naar de technische meeting van de club geweest.
Aangezien ik van dichtbij moest komen, was ik natuurlijk te laat en waren Clive en Patrick al een filmpje aan het afspelen over hoe je de achterbrug van een achterwielaandrijving moet demonteren. De man in het filmpje had voor allerlei problemen een trucje, waardoor alles wel kinderspel leek. Was ik blij toen wij toevallige beelden van zijn handen kregen, waaruit bleek dat deze hier en daar ook averij hadden opgelopen bij dit demontagewerk. De man maakte hier en daar gebruik van speciale, zelfgemaakte tools.
Na het filmpje kregen wij vooraan in de zaal nog wat uitleg rond het samenstellen en het “waarop letten” bij de renovatie van een differentieel. Blijkt dat dit niet één van de eenvoudigste werkjes is en dat er regelmatig moet gemeten worden met schuifmaat, micrometer en comparator. Terloops is ook uitgelegd waarvoor het differentieel eigenlijk dient
Een tweede item dat aan bod kwam, was het spoelen van het koelcircuit. Blijkbaar hebben veel van onze sportwagens vroeger rondgereden zonder additieven in het koelwater … men reed er toch enkel mee in de zomer …… waardoor bij nogal wat motoren, de koelleidingen aangeladen zijn door kalk en andere vuiligheid. Het gevolg hiervan is dat de motor minder gemakkelijk zijn warmte kwijt geraakt, waardoor hij in overtemperatuur gaat. Patrick Van Gelder heeft een 2-delig product getest op één van zijn wagens (Holts radiator flush) en zijn vaststelling is dat er heel veel vuil uit de motor gekomen is EN dat de motortemperatuur tijdens warme periodes, nu toch een tiental graden lager ligt dan vroeger het geval was. à aanbevelenswaardig dus om dit eens preventief uit te voeren. Opgelet, het is niet het properste werk en, gezien de hoge temperaturen (+90°) ook niet altijd het veiligste – maar kom – om uw MG-ken in topconditie te houden moet ge iets overhebben nietwaar.
Een tweede product dat Patrick kon aanbevelen was een product dat je in een volle benzinetank diende te kieperen, dit om de kleppen en de zittingen van de motor eens grondig te reinigen. Met alle onzuiverheden die in benzine aanwezig zijn blijkt dit geen onnodig werkje en zijn de resultaten wel verbluffend à verdere info à zie Patrick Van Gelder.
Nadien nam Ivan het woord. Bleek dat hij deze winter ook niet stil gezeten had. Els laat blijkbaar nogal eens de achterklep open staan nadat zij haar boodschappen uitgeladen heeft, (vrouwen eee) waardoor het kofferlampje soms wel de ganse nacht hing te branden ….. Ivan heeft dit armatuurtje vervangen door dit van een MG/Rover/Austin metro. Want op deze unit staat er een schakelaartje om dit af te schakelen – zodoende laat je het lampje enkel branden op die ogenblikken dat je echt licht in de koffer nodig hebt. Deze unit heeft dezelfde afmetingen en is te vinden o.a. op Ebay.
Om zijn vrouw nog meer te plezieren heeft Ivan ook een elektrische ontgrendeling geplaatst op het kofferdeksel. Els kan nu van in haar wagen, de achterklep openen. Anderzijds blijven nu ook de autosleutels nu niet meer op het deksel zitten als die open gaat en ……is er geen beschadiging door de sleutelbos op het kofferdeksel meer mogelijk. Dit is een complete kit, online aan te kopen op Ebay, welke op enkele uurtjes kan gemonteerd worden . info à Ivan raadplegen op één van de ritten.
Nog een laatste punt dat aangehaald is, was het regelmatig doorsmeren aan bewegende delen. Alle oude MG’s hebben smeernippels staan – ja, zelfs een MGF heeft er nog 4 – welke regelmatig, zeker als je in regenweer gereden hebt, met de vetpomp moet doorsmeren om slijtage van die bewegende delen tegen te gaan. Laat het oude vet dat er uitgeperst wordt gewoon hangen – het doet zeker geen kwaad.
Uiteindelijk kwam er nog een hapje en een drankje, waarbij we terug eens konden bijpraten, nu dat we elkaar al zolang niet meer gezien hadden.
Tot op de eerstvolgende rit………
Jo