Wij keken er al een tijdje naar uit. Een nieuwe rit op het MG Car Club tourprogramma
voor 2010. Wij waren er van overtuigd dat José en Daniël, de prille organisatoren,
een rit in elkaar hadden gestoken waaruit zowel hun passie voor MG’s als voor de
Westhoek zou blijken.
De zaterdag voor de rit zat het weer niet echt mee. Voor de laatste dagen van mei
was de temperatuur toch iets te laag, met af en toe wat regen en veel wind. De
zondagochtend was ook niet echt schitterend, het regende niet meer wat zeker een
goed voorteken was.
Bij de inschrijving was ons gevraagd, bij wijze van prijskamp, te vermelden hoeveel
personen er aan de IJzertour zouden deelnemen. Geen gemakkelijke opdracht
aangezien de tour voor het eerst werd georganiseerd en dan nog wel in de verre
Westhoek en bovendien waren de weersvoorspellingen niet echt veelbelovend. Wij
waren dan ook verrast te vernemen dat er 61 MG’s waren ingeschreven waarvan er
60 op het appel verschenen. Voor de organisatoren een onverwacht succes.
De startplaats was voorzien op het Marktplein van Nieuwpoort waar de
voorbehouden parkeerplaatsen vanaf 8u30 uur geleidelijk volliepen. Zij waren er
allemaal, de oudjes, de A’s, de B’s, de GT’s, de F’s … Het ontbijt had plaats in
Brasserie Nieuwpoort, waar Daniël en José bijgestaan door hun respectievelijke
dames voor een warm onthaal zorgden. Al snel waren alle tafels binnenin volzet en
mochten de laatkomers hun ontbijt verorberen op het terras. Vóór de start werd er
buiten nog een briefing gehouden teneinde wat bijkomende info te verstrekken over
het roadboek. Op dat ogenblik begonnen de klokken van de plaatselijke kerk zo hard
te luiden dat wij met zijn allen terug naar binnen moesten teneinde de uitleg van José
te begrijpen. Wij kregen ook een extra opdracht mee, wij moesten namelijk alle
kapelletjes tellen die wij langs de tocht tegenkwamen. Degene met het juiste aantal
kon rekenen op een mooie prijs geschonken door een van de talrijke sponsors.
Eenmaal alle informatie verstrekt en na de tourplaat te hebben bevestigd namen wij
plaats achter het stuur van onze MG’s. De meesten hielden de kap gesloten, hier en
daar was er toch al een optimist die het waagde te vertrekken met open kap. Deze
zouden naarmate de dag vorderde veel navolgers krijgen. Het was rond 10u30 dat
wij met zijn allen vertrokken voor de voormiddagrit van +/- 60 kilometers
De eerste 10 kilometers werden verreden in en rond Nieuwpoort met de zee in de
onmiddellijke nabijheid. Daarna stuurde het roadboek ons richting binnenland. Van
het roadboek dient nog gezegd dat het door de nauwkeurige opmaak ervan quasi
onmogelijk was om zich te vergissen van straat. Ook hiervoor onze gewaardeerde
dank aan de inrichters.
De tocht verliep verder langs rustige polderwegen, kanalen en beken, boerderijen,
velden en groene wijden. Wij reden langs kleine dorpjes waarvan sommige
straatnamen het landschap kleurrijk omschreven. Oordeel zelf: Rattevallestraat,
Verschendijk, Booitshoekestraat, Proostdijk, Stuivekenskerkestraat, Leimolenstraat,
Beerstblotestraat, enz…
Ondertussen mochten wij niet vergeten de kapelletjes te tellen die langs alle kanten
aan onze MG’s passeerden. Ze waren overal ook op de meest onverwachte
plaatsen. De tocht was dermate boeiend dat wijzelf geen behoefte hadden om een
stop in te lassen zodat wij na een kleine twee uur rijden op de Grote Markt van
Diksmuide aankwamen. Het parkeren gaf geen enkel probleem. Alle MG’s netjes in
de rij op de Grote Markt met Daniël als parkeerwachter.
Ook de weergoden houden van onze club, het werd met het uur aangenamer. De
namiddagrit kon zeker worden aangevat met open dak. Vanaf onze parkeerplaats
was het maar enkele tientallen meters tot aan Resto Polderbloem waar ons een
Breugelbord werd geserveerd waarvan de inhoud ruimschoots voldoende was voor
de meest hongerigen onder ons.
Het middagmaal verliep in een geanimeerde sfeer. Wij hadden de mogelijkheid om
kennis te maken met nieuwe vrienden waarmee wij onze MG passie en andere
interessepunten konden delen.
Het was rond 14u30 dat wij de namiddagtocht aanvatten onder een flauw maar
dapper zonnetje en dus met open dak. De kilometerteller werd op nul gezet en daar
gingen wij voor terug 60 kilometers doorheen Bachten-de-kupe met nog menig
kapelletje dat moest geteld worden. Ook nu ging de rit langs landelijke wegen met de
IJzervlakte als overheersend element. En terug waren de straatnamen typerend voor
de omgeving waardoor de tocht liep. Zo bracht het roadboek ons onder andere
doorheen de Reuzemolenstraat, de Beverdijkstraat, de Waterhuisjesstraat, de
Slopgatstraat, de Drie Grachten, de Kalfvaart, enz…
Er was ons ook een vergassingstussenstop beloofd. En inderdaad halfweg de
namiddagtocht stond José ons op te wachten aan de Drie Grachtenbrug te Merkem-
Houthulst langsheen de Ijzer. De MG’s werden geparkeerd en wij mochten aan boord
gaan van de St-Antoine, een gewezen vrachtschip ingericht als woonboot met een
ruime bar. Er werd ons een drankje aangeboden door de club. Aan boord dienden wij
ook het aantal kapelletjes te melden dat wij tot daar hadden geteld. Alles werd
nauwkeurig geregistreerd door Daniël. Wijzelf hadden er 18 geteld, doch wetende
dat wij er wellicht een paar hadden gemist gaven wij er 20 op. Later zou blijken dat
het een goede gok was, wij waren namelijk de enigen die het juiste aantal, zijnde 20,
hadden opgegeven.
Na de verrassingsstop op de boot reden wij naar de eindbestemming Ieper. Wij
werden wel stil in onze MG toen wij langs de talrijke herinneringen aan de Eerste
Wereldoorlog (de Grote Oorlog) voorbijreden. Vooral een militair kerkhof met
ontelbare graven maakte een diepe indruk. Ook in Ieper zelf bij het doorrijden onder
de Menenpoort werd er teruggedacht aan die verschrikkelijke tijd.
Het was rond 17u30 dat wij onze MG parkeerden in het centrum van Ieper aan het
St.-Maartensplein. Vandaar was het een korte wandeling doorheen de oude
stadskern naar de Grote Markt met de sfeervolle middeleeuwse gebouwen. Wij
hadden afspraak in restaurant Gasthof ’t Zweerd voor het avondmaal. Vooraleer wij
onze soep en het Ardeens gebraad met groenten voorgeschoteld kregen ging Daniël
over tot de prijsuitreiking van zowel de prijskamp aantaldeelnemers als de
kapelletjestelling. Zoals gezegd werd deze laatste gewonnen door ondergetekenden
en wij gingen naar huis met een fles champagne van een gerenommeerd merk.
In een korte speech sprak Daniël zijn dank uit voor de talrijke opkomst en vroeg aan
de voorzitter om volgend jaar de IJzertoer in het jaarprogramma terug op te nemen.
De voorzitter nam vervolgens het woord en dankte de inrichters voor de vlekkeloze
organisatie en bevestigde dat bij het opmaken van het 2011 jaarprogramma er een
datum zou worden gereserveerd voor de Ijzertour, vermoedelijk wordt dat zondag 15
mei 2011.
Het was rond 20u dat de meeste deelnemers hun MG terug gingen opzoeken om
uiterst tevreden en met een goed gevoel huiswaarts te rijden in de volle overtuiging
er volgend jaar terug bij te zijn.
Danie en Martine De Winter – Van Buggenhout