13 maart Demonstratie vermogensbank SPEED SCREAMER

Ewel; ik moet zeggen dat het een leerrijke namiddag was. We kregen eerst van Pascal, de zaakvoerder van het tuningsbedrijf Speed Screamer, in eenvoudige technische taal een woordje uitleg over motoren, verbranding, brandstof, vooronsteking en mengselverhouding uitgelegd. Dan een woordje uitleg over
zijn testbank en hoe hij te werk gaat. Ook vertelde Pascal ons dat de merktekens op uw krukaspolie niet meer bruikbaar zijn ! Dat er in NL 2% biobrandstof aanwezig is in de benzine ! Biobrandstof is ethanol, en ethanol is een zeer agressief bijtend goedje die alles in de moter aantast, en ook de levensduur van uw moterolie inkort. En dan nog niet te spreken over het octaangehalte van de benzine, de temperatuur van de aangezogen omgevingslucht, de luchtdruk, denk aan de ritten hoog in de bergen, en de dikte en temperatuur van de olie! Ja, we kwamen er moedeloos van maar ondertussen was Wim S. druk bezig wat hapjes en drank voor ons klaar te zetten om ons te sussen.Een moter afstellen zoals ze het vandaag de dag in de garage doen, of wij, hobby-isten thuis met onze storboscooplamp in aanslag tezamen met onze oren, is niet altijd de perfecte manier.. Niet dat we verkeerd bezig zijn, maar wie heeft er nu een dure Dynojet testbank in z’n garage staan? En,… ik spreek van ervaring, er zijn veel adressen die er één hebben, maar ze kunnen er ook niet mee overweg. Ik wil zeggen, ze lezen wel de gegevens van uw moter af via het PC scherm van de testrollenbank, maar velen weten dan niet waar en wat er bijgesteld of vervangen moet worden. Pascal heeft reeds meer dan 7 jaar ervaring in die branche, zo vertelde hij dat een eigenaar die z’n B binnenbracht die gemiddeld 10 liter benzine slurpte op 100Km, eens onder handen genomen door Pascal, een verbruik had op de autobaan tijdens z’n trip naar het zuiden van 5,8 liter op 100 Km. !!!!!!!!!!!!!! Onze wenkbrauwen fronsten van ongeloof.
vermogenbank-2010-2
Hoe gaat hij te werk. Met een MGF van Nick demonstreerde hij z’n kennis en kunde op de Dynojet-testbank. Er wordt een uitlaatanalyse genomen op alle toerentallen van de moter. Op de PC kon men zien dat de Lambda van de F (mengselverhouding 14,7 op 1) over het volledig toerentalgebied niet correct was. In de beginne te rijk gasmengsel, en daarna te arm. Wel produceerde de F 126 PK wat toch heel behoorlijk was, maar Pascal adviseerde Nick dat het goed zou zijn om de Lambda sonde te vervangen omdat deze niet meer
behoorlijk functioneerde. Eens vervangen zou er zeker nog 10 PK bijkomen, en z’n verbruik zou dalen. Heel mooi vonden we. Een diagnose bij Pascal kost 75€. Dit is de basisprijs. Eens de analyse genomen wordt dan bv. de vooronsteking tesamen met de carburator bijgeregeld om de optimale verbranding te vinden door nogmaals verschillende keren een rollentest te ondergaan. Ieder test analyse wordt opgeslagen in de
PC van de Dynojet, om zo het beste resultaat te behalen. Men kan die klus in 2 uurtjes klaren, maar het kan ook zijn dat het een ganse nammidag duurt doordat er andere fouten of onderdelen niet naar behoren zouden werken. Denk aan verkeerde delco’s, bougiekabels, bobine’s, valse lucht enz… Dan gaat de kostprijs omhoog afhankelijk van de duur en probleem. Maar Pascal kan ieder probleem oplossen, dat hoorde ik toch aan z’n rijke technische talk. Geen noot is te hard, hij kan ze allemaal kraken. Getuige de mooie exotische klassiekers die naast z’n testbank geparkeerd stonden. Super Seventjes, een Z 240, en ga zo maar door. Iedereen is er welkom, hetzij met uw klassieker of met uw moderne wagen, als ie maar op benzine rijdt natuurlijk. Voor afspraak, zeker 14 dagen voordien bellen, maar surf alvast eens naar www.speedscreamer.be Binnenkort wordt de site verfrist en verandert hij naar .com. Zeker de moeite waard.
Dank aan de organisator Wim van de MG club en zeker ook aan Pascal Verbrugghe.

Eddy Lepez

(de vliegende V8 reporter)

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be