Daar ik al een tijdje bezig ben met het restaureren van een MG A, en nu bezig ben aan het dashboard, kwam ik automatisch aan de benzinemeter.
Ik hoorde regelmatig in de club van problemen met de benzinemeter (het niet juist aflezen van de tankinhoud, en er dan geen vertrouwen meer in hebben) en ik heb het opgezocht op het internet.
Na het lezen van een artikel op www.mgaguru.com-mgtech/electric heb ik wat informatie gevonden om de benzinemeter te kalibreren. Om te kalibreren heeft men een klein toestelletje nodig met wat weerstanden in. Volgens Barney Gaylord, de schrijver van het artikel (dat ik nu vertaald heb, en in de MIDGET zal verschijnen) heeft de tankzender of vlotter in de benzinetank een weerstand van 70 ohm. Dus in theorie met een volle tank = 70 Ohm een ¾ tank heeft 52,5 ohm, ½ tank = 35 ohm en ¼ vol = dus 17,5 ohm. In de handel is er standaard geen 70 ohm wel een standaard van 68 ohm, voor de 52,5 ohm werd er 2 x 100 ohm gebruikt in parallel dus werd dat 50 ohm, voor de 35 ohm is dat 2 x 68 in parallel en voor de 17,5 ohm werd dat 4 x 68 ohm in parallel.
Ik had een tip gekregen om regelbare weerstanden te gebruiken, die in de jaren ‘70 in kleuren TV’s zaten, en ik heb 4 regelbare weerstanden genomen. Deze weerstanden zijn perfect af te stellen op de gewenste ohms. Het in elkaar knutselen van het meetkastje was niet zo moeilijk daar ik een voorbeeld had van het internet.
Voor het kalibreren van de benzinemeter die in het dashboard zit ging het ook vlot, alhoewel je wel enkele keren de rechter en linker verschuifbare spoel achteraan de meter moet bijregelen, maar het lukt wel. Je moet wel oppassen dat je het spoeltje niet te los draait, anders kan het uit het geleidergleufje komen en mee ronddraaien. (Zelf meegemaakt en het spoeldraadje was gebroken).
Als de benzinemeter juist is afgesteld en je hebt nog een afwijking, dan ligt het aan de vlotter. Van de vlotter gesproken, dat was een ander paar mouwen!Zoals ik reeds zei heb ik dat ook opgezocht op het internet en daar een artikel over gevonden.We weten nu ook al dat er in een MG A tank 45,4 liter benzine kan, dus als we daar 11,3 liter in doen hebben we een ¼ tank vol of moeten we 17,5 ohm meten aan de vlotter.
Bij Jean – Pierre was dat niet het geval en dan begon de misserie. Voordat we wisten dat zijn vlotterweerstand niet de bewuste 70 ohm weergaf hebben we zijn benzinetank zeker 5 maal volledig leeg gemaakt en telkens gevuld met 4 x 11,3 liter. We hebben gesukkeld met verschillende benzinemeters en vlotters.Uiteindelijk was de vlotter in kortsluiting en gaf maar 44 ohm.
Nu werd het zoeken naar een nieuwe weerstandsdraad die vervaardigd is uit 55 Cu en 45 Ni en een waarde heeft van +- 5,6 ohm per feet of 88,4 ohm over de volle 5,23 m lengte die we nodig hebben.Uiteindelijk was het grootste probleem het zoeken naar zo een weerstanddraad. Intussen ken ik nu wel bijna alle soorten weerstandsdraad, maar die bewuste draad heb ik hier niet gevonden. Ik vond hem via het internet in Amerika maar die firma maakt allerhande weerstandsdraad, en zoals te zien op hun Website maken ze van die grote rollen die we wel eens zien langs de baan, en ocharme, ik had slechts 5 meter draad nodig. (Na enkele mailtjes hebben ze nog altijd niet gereageerd, de hoeveelheid die ik nodig heb was niet voldoende zeker?)
Uiteindelijk heb ik de oude draad volledig uitgehangen in mijn garage zoals een wasdraad, en heb hem met nagellak (is benzine bestendig) van mijn vrouw terug geïsoleerd.De draad heb ik dan terug op het spoeltje gewikkeld maar ik kwam maar aan 135 wikkelingen in plaats van de originele 165 omwentelingen, maar we hadden wel een weerstand van 71,2 ohm.
Wanneer we alles terug gemonteerd hadden en nogmaals de benzinetank gevuld hadden, hebben we bij de eerste stap van 11,3 liter de vlotter zo bijgeregeld dat hij 17,5 ohm aangaf, en bij de volgende 3 stappen gaf de benzinemeter telkens een exacte aflezing.
Als ik de weerstandsdraad opnieuw zou moeten isoleren zou ik het niet meer doen met nagellak, maar een vernis spray zoeken die ook benzinebestendig is, want de nagellak was wel een beetje “klonterig”.