Restauratie van Midget 1964 door Karsten

Mag ik me even voorstellen: Mijn naam is Karsten van Waterschoot, wonende in het mosseldorp Philippine (Zeeuws-Vlaanderen). Lid van de MG Car club Belgium en ik bezit een MG Midget mark II uit 1964.

Kenteken: AE-48-64.

In 1999 is de autoliefde omgeslagen van Duits naar Engels. Ik had plannen om een auto te restaureren waarvan de kenmerken moesten zijn: makkelijk te restaureren, prijzen van onderdelen moeten te overzien zijn en het moest een auto zijn met karakter. Mijn vader reed op dat moment met een Rover 620 dus de link om naar een engels merk op zoek te gaan was makkelijk gemaakt.

Zodoende hebben wij de bekende oldtimerbeurs in Gent bezocht en bij binnenkomst van de 1e hal stond hij daar. Een witte MG Midget mark II uit 1964.Liefde op het eerste gezicht.

Hij voldeed aan mijn wensen. De auto zag er in eerste instantie goed uit. Na een bedenktijd van een uur hebben wij besloten om de auto aan te schaffen. Na een week konden wij hem ophalen in een garage in Gent. Weliswaar met een autobrancard omdat hij ingevoerd moest worden naar Nederland.
Reizen blijkt de MG niet vreemd, want hij heeft in diverse landen gewoond, zoals natuurlijk Engeland, waar hij geboren is, dan Amerika, dan Duitsland, dan België en vervolgens Nederland waar hij later van zijn pensioen kan genieten. Later, omdat de MG is herboren.

Na een zwangerschapsperiode (lees restauratieperiode) van 3 jaar is hij namelijk herboren, maar dit later. Eerst heb ik met hem 2 jaar gereden met problemen. Bij iedere bocht sputterde de auto en met als gevolg start-problemen. De uitlaat viel er bijna onderuit. De lak begon spontaan te breken, later bleek wel waarom, Olie gutste uit de motor van onder tot boven en daarna als “dessert”; het schroeien van de bekabeling. Om mijn auto toch heel te laten heb ik toen besloten om een start te maken met een totaalrestauratie.

In 2002 ben ik begonnen om mijn auto volledig te strippen.

Ik ben begonnen om mijn ramen uit de deuren te halen, chroomdelen te verwijderen van de carrosserie, motorkap enz… Bij het verwijderen van de lak zag ik de oorzaak van het scheuren van de lak. Er waren namelijk kilo’s plamuur op het plaatwerk aangebracht. De spatschermen waren daardoor zeer slecht be-handeld. De vorige “restaurateurs” moeten waarschijnlijk een zware hamer gebruikt hebben om daarna voldoende plamuur te kunnen aanbrengen. Ik was van zin om de spatschermen volledig te vervangen door andere exemplaren.

Maar voor mij was dit een uitdaging en het resultaat mag gezien worden. Door nieuwe plaatdelen te plaatsen zien zij er weer beter als nieuw uit. Tijdens de restauratie ga je ook op zoek naar nieuwe onderdelen. In het begin ga je op zoek naar onderdelen op de beurs, maar het was altijd te kort te lang of te breed. Ik heb het dan voornamelijk over rubbers. Wat zit daar verschil in kwaliteiten. Ik kwam er snel achter dat je het beste kunt bestellen uit catalogussen en er zijn diverse bedrijven die je goed daarover kunnen inlichten en daarmee ben ik het beste geweest. Weer even terug naar de restauratie.

De MG was niet rot, maar er zaten vele blutsen in. Het enige wat heel slecht was, waren de zogenaamde A-zuilen. Deze zijn volledig vervangen en het binnenste gedeelte hiervan zijn extra verstevigd met dwarsplaten.Na het laswerk zijn alle carrosseriedelen opnieuw geplaatst en alles werd opnieuw afgehangen, zodat je na het spuitwerk niet meer moet gaan trekken en sleuren aan deze delen, zodat je ook lakschade hierdoor kan voorkomen. Toen was de tijd aangebroken om de auto in de Epoxy primer te spuiten. Ik heb mijn garage in die tijd dan ook omgebouwd tot een spuiterij. En daarna schuren en plamuren. De laklagen en de vernislaag zijn uitgevoerd door een professionele Autospuiterij. Na de auto weer opgehaald te hebben is het opbouwen van de auto een plezierige bezigheid. Dan geniet je enorm om bijvoorbeeld al een chroomstrip te plaatsen of een deurklink. De motor had ik inmiddels laten reviseren . Wat ik nog wil vertellen is dat deze hobby, naast vele eenzame avonduurtjes ook een enorme sociale bezigheid is. Bij het ophalen van onderdelen ontmoet je zoveel mensen en krijg je enorm veel kennis van het restauratievak. Nadat ik de motor heb opgehaald en geplaatst in de auto en tevens de hele kabelboom heb vervangen, samen met een andere goede vriend, komt het moment dat de auto gestart kan worden. Ik kan je vertellen dat dit een enorm emotioneel moment is. Alsof de auto is herboren, zoals ik eerder heb verteld. Het wordt in feite een soort adoptiekind van je.

Bij de eerste voorjaarsbloei van de bomen en bloemen, komt de MG zelfstandig uit de garage gereden Een geweldig moment. Ik heb dan ook al van vele mooie ritten mogen genieten in 2005. Ik heb ook enorm genoten van de mooie ritten die door diverse mensen zijn uitgezet van de MG club.

Trouwens het geeft ook een veilig gevoel, Mocht je panne hebben met je MG dan is er altijd iemand die je wil helpen, een goed clubgevoel is zeer aanwezig en dat moeten wij als club volhouden.

Ik hoop dan ook jullie weer spoedig te mogen ontmoeten en dat wij samen kunnen genieten van ons ge-weldig (achter) land: Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen.

kvwaterschoot@tiscali.nl

2010 © MG Car Club Belgium 2010, All Rights Reserved · website by sliced.be