Bij auto-onderzoek in onze club stuit je nog al eens op onvolkomenheden bij het invullen van de autogegevens. Veelal ontbreken, of kloppen de motorgegevens niet op het inschrijfformulier.Het is niet ondenkbaar dat de motor vroeger is vervangen door een andere, of door een zogenaamde “factory replacement unit”.De vraag is dan: “Is dit wel het goede type motor voor deze auto?”Om vast te stellen of de originele motor nog in de auto zit proberen we het motornummer vast te stellen. Bij oudere MG’s zoals de TC en YA vinden we dit nummer bovenop het vlieghuis, terwijl de latere uitvoeringen van de XPAG het nummer rechts op de zijkant van het blok hadden.
Komt dit nummer niet overeen met het nummer op de garantieplaat dan is er sprake van vervanging door gewoon een ander blok of een ruilmotor. “Factory replacement” motoren waren indertijd verkrijgbaar via de “Moris Motors Rebuilding Service” later werd dit overgenomen door BMC.
Deze motoren werden op ruilbasis aangeboden waarbij rekening werd gehouden met de juiste specificatie. Door inlevering van een TC- motor kreeg men een ander gereviseerd TC motorblok.
De morris motor’s revisie units waren herkenbaar door een vierkante motornummerplaat welke de achtkante plaat verving. Op deze plaat zien we de tekst “Replacement engine” en een motornummer. Deze motoren kregen een nieuw motornummer waardoor de identiteit niet meer te achterhalen is.
xml:namespace prefix = v ns = “urn:schemas-microsoft-com:vml” />xml:namespace prefix = w ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:word” />
Morris motors ruilmotoren kregen de toevoeging van een letter “B” of “C” in het nieuwe motornummer. Een TC ruilmotor kreeg dan als nummer XPAG/B 50383 of een later TD motor XPAG/TD2/C 65031 om een voorbeeld te geven.
Veel van deze motoren hebben op de zijkant van het blok een rechthoekige plaat geklonken met de tekst “Morris Motors Ltd. Replacement Engine”.
Onder deze tekst, informatie over de cilinderboring-overmaat, de krukasondermaat en het nummer van de afdeling waar de revisie had plaats gevonden.
Na de samenvoeging van Nuffield en Austin tot het BMC concern werd de zaak nog wat ondoorzichtiger T – type ruilmotoren waren nog steeds verkrijgbaar op exchangebasis maar de manier van codering is niet altijd meer even duidelijk. Een aantal BMC factory replacement motoren hadden nog steeds de hierboven beschreven platen. Andere ruilmotoren waren bij aflevering nog steeds voorzien van de originele platen.
Hierbij kwamen we in het tijdperk van de bekende “gold seal” ruilmotoren. Deze motoren hadden kwalitatief een niet zo beste reputatie. Dit kwam doordat men het tijdens de revisie niet zo nauw nam met het vernieuwen van onderdelen. Het kwam voor dat men gebruikte zuigers of zuigers van verschillende overmaat monteerde tijdens de opbouw van de motor.
Een andere categorie vervangingsmotoren is een gebruikte motor uit een andere auto.
Deze motor is meestal nog in het bezit van de originele plaat en nummer behorende bij deze specifieke motor. De oorsprong van zo’n motor is dan niet zo moeilijk te achterhalen. Aan de hand van onderstaande lijst is vast te stellen uit wat voor type MG of eventueel ander merk auto de motor afkomstig is.
Motortype Type Motornummering Productie
XPAG TB XPAG 501 – XPAG 882 1939
XPAG TC XPAG 883 – XPAG 10863 1945 – 1949
XPAG/TD TD XPAG/TD501 – XPAG /TD 9407 1949 – 1950
TD mk II zie boven
XPAG/TD 2 TD XPAG/TD2/9408 – XPAG/TD2/30290 1950 – 1953
TD mk II zie boven XPAG/TD2/17028 1950 – 1952
XPAG/TD 3 TD mk II XPAG/TD3/17029 – einde TD serie 1952 – 1953
XPAG/TF TF 1250 XPAG/TF/30301 – XPAG/TF/36330 1953 – 1954
XPAG TF 1500 XPAG 0501 – XPAG 3940 1954 – 1955
XPAG/SC YA/YB XPAG/SC/1001 – XPAG/SC/16915 1947 – 1949
XPAG/SC2 YB XPAG/SC2/16916 – XPAG/SC2/19462 1952 – 1953
XPAG/TR YT Opgenomen in XPAG/SC serie 1948 – 1949
XPAG/TL YT Opgenomen in XPAG/SC serie 1948 – 1949
XPJM MORRIS 10/4 series M 1140 cc 1938 – 1946
XPJW WOLSELY 10 HP 1140 cc 1938 – 1946
XPAW WOLSELY 4/44 1250 cc 1952 – 1956
Uit: Square Front 1987 Geschreven door: Berry Oudejans (Tekst is ons door Guy bezorgd)19-03-2006 om 20:07 geschreven door Guy Van Den Broucke